Posts

Showing posts from February, 2017

Cara Nak Hilangkan Ketuat Yang Memalukan Diri Sendiri

Image
Ketuat merupakan sejenis penyakit kulit yang mana kawasan yang dijangkiti akan timbul dan menjadi keras. Ketuat adalah disebabkan virus dan mampu menjangkiti orang lain sekiranya dibiarkan berlarutan. Ketuat adalah disebabkan oleh virus Human Papilloma (HPV). Ketuat boleh merebak melalui sentuhan. Mana-mana bahagian kulit yang dijangkiti akan bengkak, menjadi kasar dan keras. Kawasan yang sering dijangkiti adalah tangan, jari,dan kaki. Mereka yang mempunyai masalah kurang daya tahan diri seperti mengidap HIV atau sistem pertahanan kulit yang lemah seperti ekzema, atau tidak menjaga kebersihan diri lebih mudah dijangkiti jangkitan ketuat. 


RAWATAN KETUAT Ketuat boleh diubati dengan mudah, tetapi ramai orang bersikap tidak acuh untuk mendapatkan rawatan bagi mengubatinya. Ini mungkin disebabkan ketuat jarang menimbulkan masalah kesihatan yang besar. Bagaimanapun, pengidap ketuat perlu berhati-hati agar tidak memotong ketuat dengan menggunakan pisau kerana darah yang mengalir keluar mam…

5 Cara Merawat Buasir Ketika Hamil & Selepas Bersalin Sebelum Ianya BERNANAH BUSUK

Image
Buasir (piles) ialah sejenis urat simpul (vena varikos) yang berlaku di bahagian dubur, dan ia boleh menyebabkan kesakitan. Terdapat beberapa salur darah lembut di dalam salur dubur. Salur dubur ialah tiub pendek yang menghubungkan rektum dengan dubur (anus). 
la membantu anda mengeluarkan najis dengan cara merembeskan mukus semasa anda membuang air besar. 


Salur darah di dalam salur dubur ini boleh membengkak dan terkeluar semasa atau selepas anda membuang air besar. Anda mungkin boleh merasanya sebagai benjolan kecil dan lembut di dalam atau di sekeliling dubur anda.

Simptom-simptom lain yang boleh dikesan adalah: 
- Darah merah terang selepas anda membuang air.
- Gatal di sekeliling dubur.
- Atau rasa seperti ada sesuatu yang terkeluar di dubur.


Mengapakah wanita hamil mengalami buasir? 
Semasa anda hamil, jumlah darah dalam badan anda bertambah. Pada masa yang sama, tahap hormon progesteron yang tinggi mengendurkan dinding salur-salur darah.

Salur-salur darah di bawah uterus (rahi…

Mata Terjojol akibat Hipertiroid

Image
Hipertiroid adalah keadaan di mana kelenjar tiroid yang aktif menyebabkan tahap hormon tiroid yang tinggi dan seterusnya menyebabkan fungsi metabolik badan bertambah. Penyakit hipertiroid disebabkan oleh Penyakit Grave’s, keradangan pada kelenjar tiroid, pendedahan lama terhadap radiasi dan pengambilan iodin yang berlebihan.



Kebanyakan pesakit hipertiroid mengalami kebengkakan pada kelenjar tiroid (goiter) yang biasanya membesar dan sakit. Simptom hipertiroid (disebabkan metabolisme badan meningkat) termasuklah peningkatan denyutan jantung dan tekanan darah, denyutan jantung abnormal, sering berpeluh, jari tangan menggeletar, mudah marah dan gelisah, insomnia, berat badan menurun walaupun selera makan bertambah dan mata terjojol HYPERTHYROID SUDAH STABIL & TAK PERLU BERGANTUNG DENGAN UBAT LAGI .

Saya, Norhasnida Mohamad Nayan atau lebih mesra dengan panggilan Nieda. Saya disahkan menghidap penyakit tiroid atau lebih tepat lagi hyperthyroid sejak tahun 1999.
.

Banyak komplikasi akibat…

Cara Hilangkan Sakit Belakang Dengan Mudah

Image
SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 3. TESTIMONI 7 : NURFAEZAH BT. MOHD ZULKIFLI . [KEJANG KAKI DAN SEMBELIT HILANG SEMASA HAMIL, SUSU MERIAH KETIKA BERPANTANG, TIADA LAGI SAKIT BELAKANG, JERAWAT SEMAKIN PUDAR , KULIT SEMAKIN CERAH]



MASALAH KEJANG KAKI Assalamualaikum wbt. Saya Nurfaezah Binti Mohd Zulkifli. Berumur 28 tahun dan berasal dari negeri Pulau Pinang. Saya bekerja sebagai Procurement Executive di sebuah syarikat swasta. Alhamdulillah hasil dari perkahwinan saya bersama suami tercinta kami telah dikurniakan seorang puteri yang comel .
Al-kisahnya, saya telah mengalami masalah kejang kaki dan sembelit yang teruk semasa hamil dan kurang susu badan ketika berpantang. Selain itu, saya juga turut mengalami sakit di bahagian belakang bahu kanan akibat kemalangan jalan raya sejak 3 tahun yang lalu.
Saya mengalami kejang kaki yang teruk di bahagian kaki kanan pada setiap malam bermula sejak usia kandungan saya mencecah 6 bulan. Pada masa yang sama saya sering merasakan sakit yang berden…

Cara Atasi Masalah Sakit Sendi Dan Lutut Akibat Jatuh Terduduk

Image
SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 3. TESTIMONI 6 : SITI ROZITA OTHMAN. [SAKIT SENDI DAN LUTUT BERKURANGAN SELEPAS AMALKAN SUPLEMEN SHAKLEE]



SAKIT JATUH TERDUDUK Apa perasaan anda bila terseliuh, kemudian jatuh terduduk dalam bilik air. Pasti rasa terkejut dan takut . Betul tak..?
Begitu lah yang terjadi pada saya . Dua kejadian lain hari. Lain masa tetapi pada bulan yang sama. Bulan lepas kan musim hujan. Jadi kerap ulang alik ke dapur. Yelah kan seharian hujan. anak-anak pula kejap-kejap nak susu..kejap-kejap masuk bilik air, pastu lapar balik.
Tak senang duduk melayan 3 beradik ni. Husna pulak baru belajar tak gunakan pampers. Jadi tumpu pada dia lebih. Huzaifah pula ada permainan baru. Suka buka tutup peti ais. Habis berkecah dia main air. Apa lagi.. tengah terkedek-kedek Kak Ita jalan ke dapur, terpelecok lah, tak perasan ada air. Nasib baik tak jatuh gedebuk. Selawat banyak-banyak. Nak marahkan Huzai dia apa tau kan. 
Terkejut sebab kaki terpelecot. Cepat-cepat saya sapu krim Herb…

18 Simptom Selepas Bersalin Yang Boleh Membahayakan Nyawa Anda

Image
Selepas bersalin, sedikit pendarahan, ketidakselesaan dan keletihan adalah perkara biasa. Masa, berehat dan menjaga diri lazimnya mencukupi untuk diri anda sembuh. Walau bagaimanapun, kadang kala situasi kecemasan boleh berlaku dalam beberapa hari atau minggu selepas bersalin. Rawatan segera mungkin boleh mengelakkan penyakit menjadi teruk dan mempercepatkan pemulihan anda.
Selepas bersalin, tanyalah doktor anda bagaimana anda boleh dapatkan rawatan perubatan kecemasan sekiranya anda memerlukannya. Pastikan butian itu ditulis di tempat yang selamat dan ahli keluarga anda tahu tempatnya. Ini dapat membantu kakitangan ambulan memberi rawatan yang sepatutnya dengan segera.



SIMPTOM SELEPAS BERSALIN YANG PERLUKAN RAWATAN KECEMASAN SEGERA ?
1. Kehilangan banyak darah dengan tiba-tiba atau berterusan, termasuk darah beku (pendarahan postpartum) Ini mungkin diikuti dengan tanda-tanda kejutan, seperti denyutan jantung yang pantas, pening kepala, berpeluh dan rasa seperti hendak pitam. Jika pe…

8 Cara Menjaga Kesihatan Jantung

Image
Untuk mengekalkan jantung yang kuat dan sihat, anda tidak perlu menunggu sehingga umur anda mencecah 40an atau anda mendapat simptom-simptom penyakit jantung. Amalkan gaya hidup yang sihat dari awal untuk masa depan anda dan keluarga anda.


1. LATIHAN SETIAP HARI  Senaman yang sederhana dapat mengurangkan risiko serangan jantung sebanyak 30% kepada 50%. Cuba luangkan masa 30 minit untuk senaman aerobik sekurang-kurangnya 5 hari seminggu. Selain itu cuba untuk berjalan kaki selama 15 minit pada waktu pagi dan sebelum makan tengah hari.
2. TURUNKAN BERAT BADAN Jika anda mempunyai berat badan berlebihan atau obes, anda tidak perlu untuk kurus dengan mendadak untuk mengurangkan risiko serangan jantung dan strok. Ini kerana dengan penurunan 5% hingga 10% daripada berat badan anda sudah dapat menurunkan tekanan darah, tahap kolesterol dan gula dalam darah.
3. UBAT JANTUNG Satu kajian mendapati bahawa 130,000 rakyat Amerika mati setiap tahun kerana mereka tidak mengambil ubat-ubatan jantung

Jus Lobak Merah Untuk Diet ? Cuba Jus Lobak Ungu Pula

Image
Biasakan kita dengar jus lobak merah, kekadang orang panggil oren untuk diet. Tapi itu biasalah, orang kata jus lobak bagus untuk mata. Tapi kalau lobak pun jenis tanam komersial, zat mungkin berkurang. Lagi satu, jus lobak merah dah biasa dengar. Korang tak nak cuba jus lobak ungu ? Kenapa lobak ungu ? power sangat ke ?



KELEBIHAN LOBAK UNGU Dalam membaca banyak blog, buku, tulisan, gambar, ternyata lobak ungu ini banyak kelebihan dia, berbanding lobak merah. Warna ungu ini sering dikaitkan dengan penuaan. Longevity pernah dengar ? Kalau nak rasa hidup lama, awet muda, ramai pakar kata kena selalu makan sayur warna ungu, macam lobak ungu. Kelebihan lobak ungu ini ialah: Mengandungi banyak nutrisi - Purple Carrot mengandungi banyak nutrisi Vitamin A & Phytokimia termasuk carotenoid, phenolics, polyacetylenes, isocoumarins & sesquiterpenes. Nutrisi ini sangat berkhasiat untuk tubuh berbanding lobak merah kerana Purple carrot mengandungi kepekatan anthocyanin yang tinggi iaitu 28…

Atasi Masalah Hipertiroid

Image
SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 3. TESTIMONI 5 : NORHASNIDA MOHAMAD NAYAN. [HYPERTHYROID SUDAH STABIL & TAK PERLU BERGANTUNG DENGAN UBAT LAGI]


MASALAH HYPERTHYROID Saya, Norhasnida Mohamad Nayan atau lebih mesra dengan panggilan Nieda. Saya disahkan menghidap penyakit tiroid atau lebih tepat lagi hyperthyroid sejak tahun 1999.
Banyak komplikasi akibat penyakit hyperthyroid ni terpaksa saya tanggung sampai sekarang. Penyakit tiroid ni biasanya berpunca daripada keturunan dan ia akan kekal dengan kita seumur hidup. Cuma tahap keseriusan tu je boleh berbeza-beza. Kadang-kadang boleh jadi teruk dan kadang-kadang pesakit tiroid ni akan sihat seperti biasa.
Bagi saya, saya alami masalah rambut yang sangat kronik dan terus botak, saya juga jadi sangat kurus akibat penurunan berat badan yang mendadak kerana ketidakstabilan hormon, muka nampak cengkung, period tak teratur dan selalu letih, bernafas sampai tercungap-cungap akibat degup jantung yang terlalu laju.
Pada peringkat awal dulu, s…