Posts

Showing posts from September, 2016

Bahaya Keputihan Ketika Hamil

Image
Keputihan masalah biasa wanita, namun adakah ia juga akan normal bagi ibu hamil. Sebarang masalah yang dihadapi oleh ibu mengandung harus dipantau dan diperiksa segera, dengan ini rawatan segera boleh diambil setelah mengesan perubahan yang tidak normal berlaku.
Keputihan Normal Perubahan hormon yang dialami oleh ibu hamil tidak mengecualikan meraka menghadapi masalah keputihan atau leukorrhea,iaitu lelehan keputihan yang nipis dan kurang berbau dari vagina. Leukorrhea adalah normal semasa hamil dan tidak perlu di bimbangkan. Hormon estrogen yang membantu aliran darah ke bahagian pelvik dan meransang selaput lendir badan (leukorrhea) semasa hamil. Ia melindungi saluran kelahiran daripada jangkitan dan mengekalkan flora bakteria yang seimbang dan sihat dalam faraj.
Keputihan Tidak Normal Namun begitu, masalah keputihan ketika hamil boleh juga menjadi tidak normal apabila keputihan berwarna hijau atau atau kekuningan, berbau kuat dan disertai oleh kemerahan dan kegatalan. Ia mungkin jangk…

Kenapa perlu Makan Vitamin Ketika Hamil?

Image
Walaupun anda makan makanan yang berkhasiat ketika hamil , mengapa anda perlu mengambil vitamin pranatal ( kehamilan)?

” Walaupun seorang wanita mengamalkan diet yang ‘ sempurna ‘ , ia adalah hampir mustahil untuk mendapatkan beberapa nutrien dalam jumlah yang diperlukan semasa kehamilan , seperti zat besi dan asid folik ” Bridget Swinney registered dietitian

Bagi wanita yang tidak makan semua sayur-sayuran , vitamin pranatal boleh di anggap sebagai ” polisi insurans , ” menyediakan nutrien yang hilang di dalam diet seharian.

Ibu hamil memerlukan lebih banyak zat besi kerana isipadu darah anda mengembang semasa mengandung .

Zat Besi adalah komponen penting hemoglobin ( bahan yang membawa oksigen dalam darah anda) . Jika diet anda tidak mengandungi makanan yang kaya dengan zat besi yang cukup , seperti daging merah , kuning telur , dan sayur-sayuran berdaun gelap , badan anda akan menarik zat besi yang tersimpan di dalam sum-sum tulang . Ini boleh mengakibat menjadi anemia . Zat Besi a…

Cara Atasi Alahan, Morning Sickness Ketika Hamil Supaya Kekal Bertenaga

Image
Muntah hijau, perit tekak, lidah rasa pahit lumrah biasa bagi ibu di awal kehamilan. Tidak semua wanita akan merasai nikmat ini. Rasa loya dan badan lemah membuatkan ibu hamil rasa tidak bertenaga dan hanya mampu terbaring sepanjang hari.

" Makan je muntah.. makan je muntah. mana saya nak ada tenaga. paling risau baby tak cukup zat "
Luahan biasa seorang ibu yang mengalami alahan yang teruk ketika hamil. Pengalaman saya 2 kali hamil dan 2 kali mengalami alahan yang teruk. Makan muntah, makan muntah itu biasa sehingga hamil 6 bulan. Kehamilan anak pertama , saya tidak ambil apa apa makanan tambahan maka keadaan sangat teruk dan menjejaskan perkembangan anak. BAHAYA tau !

Kehamilan kedua, saya mula belajar makan makanan tambahan untuk membantu saya kekal cergas dan paling penting baby mendapat nutrisi yang penting untuk perkembangannya.




Rawatan Alternatif Untuk Membantu Atasi Alahan Semasa Mengandung
Jika anda mahukan rawatan alternatif bagi membantu mengatasi alahan atau sekur…

Makan Vitamin Cantik Tapi Masih Tak Cantik ?

Image
CANTIK RESULT PALING LAST Bila ku dengar ramai makan vitamin itu dan ini, ada yang kata terus cantik, dua hari dah cantik, 3 hari, memang sekarang ni semua nak putih gebu menawan, cepat gila, dan paling gila mengaku sebagai pakar kulit, bukan pakar cantik. Memang power sangat tuh sampai dah jadi pakar kulit, maknanya semua jenis kulit dia tahu. Hebat nih.

Kelebihan Daftar Ahli Shaklee di Chromatic – Group Paling Best!

Image
JANA PENDAPATAN DENGAN SHAKLEE
Kelebihan menjadi ahli Shaklee bukan sahaja boleh dapat discount product dari 15%-20% malah berpeluang menadapat cash rebate dan bonus. Walaupun kita hanya makan sendiri, membeli untuk keperluan diri, keluarga dan pesanan rakan rakan sekerja pun boleh menyebabkan duit masuk secara automatik ke dalam account bank bila cukup syaratnya.

Ramai yang beranggapan daftar sahaja dengan sesiapa. Sama je kan. Oh! ianya sama tapi tidak serupa. Ramai yang terkandas, terbiar begitu sahaja. apabila ada pengedar yang tetiba sahaja tidak aktif, tidak ambil peduli. Jangan jadi seperti dia ni. kesian..

Oleh sebab itu, sangat penting untuk mendaftar dengan mereka yang aktif , ceria seperti kami

Jadi, apa yang bagusnya kalau daftar ahli bersama keluarga kami; Chromatic Family?

Kami Mementingkan Kecemerlangan  Kami suami isteri Faiz & Ainul pengasas kepada Chromatic Family ini. Kami mula makan Shaklee pada tahun 2011 dimana isteri mula megambil Shaklee sebagai makanan tam…

11 Cara Menjaga Kesihatan rahim Agar Sihat & Subur

Image
Kaum wanita sejak dari dulu dipesan oleh ibu ataupun nenek agar menjaga organ peranakan ini. Malah bermacam-macam petua diperturunkan untuk tujuan itu.

Ia untuk mengelakkan bahagian yang menjadi lambang kewanitaan ini ditimpa penyakit dan tidak boleh berfungsi untuk melahirkan zuriat.

Namun ketika ini semakin ramai wanita berdepan dengan masalah ketumbuhan yang berkaitan dengan rahim. Atas sebab itu Pakar sakit Puan terkenal Dr. Hamid Arshat membuat perkongsian ini.




Malang jika rahim ditimpa penyakit dan tidak berfungsi

Rahim diciptakan Allah khas untuk wanita sebagai wadah pertumbuhan janin yang bermula dari nutfah, kemudian menjadi alaqah dan mugdah. Seterusnya ia berkembang dan membesar membentuk organ2 dan anggota yang sempurna dan akhirnya ditiupkan roh dalam umurnya 120 hari.
Semua peroses ini berlaku dalam perlindungan dan naungan rahim. Malang jika rahim ditimpa penyakit dan tidak boleh berfungsi. Tapi rahim sering ditimpa tumbuhan adenomyosis dan membesar seperti hamil 5 bulan. …

Kencing Manis Ketika Hamil Berisiko Mendapat Anak Autism?

Image
Kencing manis semasa hamil juga dikenali sebagai diabetes gestasi. Ia adalah kencing manis (diabetes) yang dihidapi buat kali pertama semasa kehamilan.

Diabetes akan berlaku apabila badan tidak boleh menghasilkan sejenis hormon yang dipanggil insulin dengan secukupnya. Insulin dihasilkan oleh pankreas, dan ia mempunyai dua tugas iaitu:

mengawal jumlah gula dalam darah yang digunakan untuk tenaga;membolehkan gula yang tidak diperlukan segera disimpan.Semasa kehamilan, badan anda akan menghasilkan lebih insulin untuk memenuhi keperluan bayi anda, terutamanya mulai pertengahan kehamilan dan seterusnya. Jika badan anda tidak boleh menyediakan insulin tambahan ini, anda akan mempunyai terlalu banyak gula dalam darah, lantas mengakibatkan anda menghidap diabetes gestasi. 
Diabetes gestasi selalunya akan hilang dengan sendiri selepas bayi anda dilahirkan, berbeza dengan jenis diabetes lain yang merupakan penyakit seumur hidup.






Tahukah anda?

Kajian dari Kaiser Permanente Southern California Dep…

Kisah Doktor Yang Akui Vitamin Penting Diambil Ketika Hamil Kalau Badan Nak Cergas, Muka Makin Cantik

Image
Kisah mengandung seorang doktor dengan ESP (Kisah benar Doktor Hasifah)



Seperti kebanyakan doktor, saya tak percaya pada supplements. Bukan sebab apa, sebab saya dah pernah cuba sejak zaman university tapi tak pernah berkesan.

Saya pernah beli set kulit vitamin C, E dan B complex tapi saya tak makan. Sebab kawan saya pm so saya beli saja. Tapi sebab saya tak percaya saya biar saja. Tambah saya tak suka telan pil. Susah nak telan pil.

Mengandung kali pertama sgt mencabar pada saya. Alahan teruk, eksiden lagi sampai duduk atas kerusi roda sebulan sebab sakit tulang belakang. Penat sgt rasanya. Hanya amalkan calcium, obimin dari KK dan neurogain. Hanyir sgt neurogain ni. Rasa lagi nak muntah.

Anak kedua termengandung selepas setahun. Dah la fobia mengandung. Kalau boleh nak anak saja tak suka mengandung. Lumrah kerja saya mmg 14 jam lamanya. Bayangkan mengandung nak kerja lama. Sigh. Memang rasa nk nangis. Memang nangis pun. Tapi rezeki Allah S.W T nak bagi juga.

Anak kedua masih alahan.…

Bertenaga Ketika Berpantang Bersalin

Image
Proses berpantang bersalin sangat memenatkan. Proses melahirkan anak masih belum sembuh sepenuhnya, disambung dengan proses berpantang pulak. Berpantang bersalin lebih memenatkan apabila bayi terkena demam kuning, bayi meragam setiap malam dan si ibu terpaksa bangun setiap 2 jam setiap malam untuk menyusukan anak.

Oleh kerana ini, si ibu perlukan makanan yang cukup nutrisi, cukup zat bagi membantu proses penyembuhan berjalan dengan cepat. Bila badan kita cukup keperluan nutrien, badan akan lebih segar bertenaga.



Selain pemakanan yang baik, kita perlu mengambil vitamin untuk melengkapkan nutrisi yang kurang dari pengambilan dari makanan sahaja. Vitamin yang baik juga boleh membantu badan lebih bertenaga, segar,luka cepat sembuh. Kelebihan lain tiada sembelit, susu ibu pun banyak



Set Berpantang Bersalin Shaklee ada :-


Vitamin B Complex Dengan Asid Folik Vitamin B Complex berfungsi melegakan sistem saraf dan memberikan ketenangan kepada seluruh sistem badan. Mengelakkan stress dan meroyan…