Posts

Showing posts from 2016

9 SEBAB KENAPA MASALAH JERAWAT SUSAH NAK SEMBUH?

Image
Masalah jerawat kadangkala disebabkan perubahan hormon, permakanan, pengeluaran sebum berlebihan, persekitaran dan sensitif pada perubahan cuaca.



Walau dah beribu duit habis pada produk penjagaan wajah mengapa kulit masih berjerawat. Kalau jerawat tak dikawal pasti akan jadi lebih teruk lagi. Ia berlaku apabila terdapat sekatan pada liang roma kulit.Ia boleh meliputi bahagian muka, leher dada dan belakang badan. 
Pada sesetengah orang jerawat mungkin terjadi sehingga ke peringkat bernanah.Ada sesetengah orang cakap jerawat ini menyusahkan dan memalukan bila sudah merebak ke serata muka. Ada yang sanggup tidak mahu keluar rumah bila muka berjerawat. Betul tak? 
Tapi jerawat ini tak boleh dibiarkan sebabkan kesannya sangat teruk.Tapi tahukah anda posisi jerawat boleh memberi petunjuk ataupun isyarat tentang kesihatan kita walaupun bukanlah secara menyeluruh?



1. ALAHAN KEPADA MAKANAN
Terlalu banyak makan makanan yang bergoreng,pedas,kopi,coklat dan makanan laut yang boleh memburukkan ke…

Turunkan Bacaan Kencing Manis dengan Resepi ini. Jangan tunggu sampai kaki berlubang

Image
Resepi Jus Peria Katak Untuk Pesakit Kencing Manis.


"Pahit sangat la mak, tak nak minum!"
.
Mak selalu paksa saya minum sebab kami sekeluarga ada kencing manis. Mak selalu cakap Peria Katak ni bagus untuk orang kencing manis. Nak tak nak terpaksa redha je telan jus ni setiap minggu.
.
Saya nak kongsikan resepi jus Peria Katak mak saya:

Bahan-bahan:
1/2 biji peria - bersihkan dan buang biji - potong kecil-kecil
2 biji epal hijau - buang biji dan potong kecil-kecil
300ml air masak

Cara:
1. Campurkan peria, epal hijau dan air masak ke dalam pengisar.
2. Kisar hingga halus.
3. Tapis bahan kisar.
4. Tuangkan jus ke dalam gelas.
5. Sedia untuk dihidangkan.
.
AMARAN:
Tarik nafas dalam-dalam sebelum minum, pahitnya boleh rasa sampai kat otak. hehe.
.
Tapi, kata orang tua, pahit itu elok, pahit itu ubat.

Benarkah ianya berkesan? Belum cuba belum tahu. Nak tahu resepi dari sumber tumbuhan, buahan yang DIYAKINI terbukti dapat membantu menurunkan bacaan kencing manis agar kaki tidak …

9 Tanda Anda Dijangkiti TIBI

Image
ADAKAH anda mengalami demam, hilang selera makan, batuk berpanjangan dari dua hingga tiga minggu? Jika jawapannya ia, awas kerana kemungkinan telah dijangkiti kuman tibi.





Adalah sukar untuk menentukan bilakah penyakit batuk kering dapat dihapuskan di Malaysia ini memandangkan banyak faktor yang menyumbang kepada kemunculan semula penyakit ini, antaranya termasuk :-
Pendatang asing secara haram tidak disaring daripada penyakit ini.Pesakit lambat atau tidak mendapatkan rawatan kerana jahil tentang penyakit ini.
Kementerian Kesihatan khususnya bahagian kawalan penyakit berjangkit sentiasa berusaha secara intensif untuk membasmikan semua penyakit berjangkit daripada terus menular di Malaysia.

Mengikut turutan penyakit berjangkit dunia, penyakit tibi berada di tangga ketujuh dan ia tidak pernah berubah sejak tahun 1990.
APAKAH PENYAKIT TIBI?
• Tibi adalah sejenis penyakit berbahaya yang boleh membawa maut jika tidak dirawat
• Ianya disebabkan oleh kuman Tibi Mycobacterium Tiberculosis
• Kuman Tib…

10 Punca Badan Lembik

Image
Tidur cukup tetapi masih terasa mengantuk dan keletihan? Sebelum anda cuba menyalahkan cara hidup anda yang sibuk cuba fahami antara punca-punca yang mungkin penyumbang terbesar terhadap masalah keletihan anda itu.

Bagaimana Budak Lepasan SPM Dapat Income ?

Image
Bila ramai dok tanya, lagi lagi budak SPM, macam mana depa dapat income ? wow macam macam cara ada. Dulu ada satu zaman saya spm dululah, budak budak kerja mcdonald, memang kayalah, ada yang jadi pekerja terbaik, dan macam macam lagi. Ada yang masuk MLM pun ada, tapi haram jadah, dan ada yang buat bodoh je, ada yang buka garage kereta, dan macam-macam cara. Lepastuh bila dapat offer, terus stop kerja, sambung belajar, tak dapat income, tapi habiskan income mak bapak, hancur, duit buat enjoy main snooker.

KENAPA NAK DAPAT INCOME ? Kalau tanya adik adik SPM, kenapa nak dapat duit banyak banyak nih ? tak salah pun, tapi cuba tanya balik, Tapi sedihlah pulak terkenang yang memang mereka nih, sejak kecil berdikara, mak ayah takda. Ada yang kakak sulong dah kena jadi mak ayah. Kena berdikari. Tu memang sangat kesian, sampai lepas SPM, terus minta kerja, dan sara adik beradik. Jadi income tu  tengok niat, kalau niat nak enjoy, memang tak tahan lama, tapi niat baik, ada faedahnya kepada bang…

Teh Tarik Penyebab Perut Buncit ?

Image
Rakyat malaysia sememangnya suka sangat teh tarik, wow, ye ni dah jadi satu minuman rasmi rakyat malaysia, minum teh  tarik, tak kisahlah dari pagi petang malam, tengah malam, sahur, masa tak puasa, semua minum teh tarik. Tapi apa kaitan nya dengan perut buncit ? Ye rata-rata, setuju sebab gula yang ada dalam teh tarik. Tambah lagi dengan gaya hidup tak sihat, air tak cukup, memang GULA ni memang pembunuh senyap.


Cara paling Cepat Nak Sembuhkan Luka Bersalin Czer

Image
Ramai yang anggap bersalin czer ini lebih mudah dari bersalin biasa. Ye mungkin proses melahirkan agak singkat berbanding normal akan tetapi tahukah anda bersalin czer memerlukan penjagaan yang sangat teliti dan makna bertahun ianya perlu dijaga. 
Ramai yang selalu pandang enteng akan hal ini dan akibatnya ada jahitan czer terbuka, bernanah dan paling teruk di jangkiti kuman




3 Hari Sakit Luka Bersalin Czer Hilang. Apa Caranya?







Bagaimana luka ceasar ibu pantang ni kering dalam masa seminggu je? Apa yg dia dah buat? Makan petola ke?


Nak Luka Pantang Cepat Sangat Sembuh, Walaupun Caesar?


Bagaimana mahu membeli vitamin VIVIX ini?
Cara 1 Anda boleh terus klik ke VIVIXini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


Cara 2 Jika Mahu Harga Lebih Penjimatan & Dapat Cash Back
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apa…

10 Fakta Tentang Kusta

Image
Hari ini terbaca pasal penyakit kusta, hari ni admin nak cerita sikit beberapa fakta tentang penyakit KUSTA nih. Beberapa fakta menarik membantu jika anda berjumpa dengan beberapa insan yang mungkin dah terkena penyakit kusta.

Kanser Serviks

Image
Barah pangkal rahim atau juga dikenali sebagai kanser serviks merupakan barah yang kedua paling tinggi kejadiannya di kalangan wanita di MALAYSIA. Barah pangkal rahim juga merupakan BARAH paling biasa dikalangan wanita usia biak ( reproductive age ).

Darah Period Tak Berhenti

Image
Lazimnya keluar darah ketika haid yang normal adalah sekitar 7 hari namun tetapi berwaspadalah jika berlaku pendarahan yang melebihi tempoh 7-15 hari atau sering juga dikatakan sebagai haid berpanjangan. Agak sukar untuk menentukan pendarahan berlebihan secara objektif, akan tetapi jika pendarahan haid itu menyebabkan kualiti hidup seseorang wanita itu terjejas, wajah pucat dan lesu, lebih memburukkan lagi keadaan apabila rutin hidup baik di rumah mahu pun di pejabat juga terjejas apabila terpaksa kerap ke bilik air untuk menukar tuala wanita yang basah dengan darah haid.

ASYIK KEGUGURAN SEBAB SUAMI MEROKOK

Image
ASYIK KEGUGURAN SEBAB SUAMI MEROKOK
"Doktor, kenapa isteri saya selalu keguguran? Ini dah kali ketiga dia gugur. Dia tak subur ke?"





Manfaat Resveratrol Melawan Penyakit Kronik

Image
TAKKAN NAK MINUM WINE HARI HARI ? Bertuah kau nak minum red wine hari hari, adui kenapa ye ? Sebab adanya RESVERATROL. Apa kebenda tuh resveratrol ? Hooo, ni semua hasil penemuan saintis zaman sekarang, sebab nak anti aging. TApi bila dikaji nih bukan sekadar anti aging. Tapi lebih dari itu. Sejarah dulu dulu ada ke resveratrol nih ? Ye memang ada.

Fibroid mengecut dari 13.3cm -> 2.3 dalam masa sebulan..

Image
Sebulan lepas scan fibroid 13.3cm...tak terkata betapa gelapnya dunia...sakit macam contraction nak bsalin...

G klinik dapat pain killer...saya tanya doktor "ada ubat tak?" Doktor jawab x de, selain pain killer...tp fibroid awak tak ganggu...tp kalau sakit mmg biasanya kena operate...tp risk operate 1- bleeding awak kena buang rahim sbb fibroid ni tlampau besar 2- ada balik macam Norazzean Azizan


Sy jawab "tak pe supplement ada kan doktor!" Doktor gelak sakan...

Ok doktor...bg sy masa sebulan sy sndiri dtg scan...

2minggu lpas tu..kebetulan suami sejuk² ni lengan dia sakit sokmo... Doktor cakap makan kalsium..sy kata ok ostematrix jangan miss...

Pastu sesambil sy kata nak scan...doktor scan..dan dah amazing turun ke 5.9cm

Dan smalam upline sy tanya bila follow up..sy jawab spttnya da follow up..tp sbb ujan sy x pergi..so, pg td g follow up hospital...scan...

Doktor pertama, godek² tak nampak...dalam hati waaaa..
Pastu doktor cakap jap sy panggil pakar O&G...

P…

Cara Elak Diabetes

Image
VIVIX ELAK DIABETES Ramuan VIVIX yang terdiri daripada campuran botani yang kaya dengan resveratrol dan polifenol dapat memberi manfaat kepada pesakit diabetes dengan:
Memperlahankan atau mengurangkan Sindrom Resistansi Insulin (“metabolic syndrome”) - Vivix adalah antioksidan yang berkuasa untuk membantu melindungi dan membaiki sel yang rosak. Jadi, pengambilannya secara berterusan dapat memberi manfaat dalam mengurangkan Metabolic Syndrome yang mengarah kepada penyakit kardiovaskular dan kencing manis yang disebabkan oleh kerosakan gen.Mengawal kepekatan gula dalam darah - Karbohidrat yang dicerna akan menghasilkan gula yang memberikan kita tenaga. Walau bagaimanapun, pengambilan karbohidrat yang tinggi seperti nasi akan menyebabkan kandungan gula dalam darah kita meningkat. Dengan Vivix, polifenol yang terkandung dalam anggur muscadine akan melambatkan pencernaan dan penyerapan karbohidrat dalam darah dan seterusnya mengelakkan pengumpulan gula yang tinggi yang menyebabkan kencing m…

Cara Mudah Berhenti Merokok

Image
CARA MUDAH MENGHILANGKAN KETAGIHAN ROKOK SUAMI Vivix mendetoxkan nikotin dari dalam darah, organ, otak, dan tempat lain. Bila nikotin berkurangan, rasa ketagih pada nikotin pun hilang.
Orang merokok merasakan satu perasaan bila dia menghisap rokok. Sebab itu bila dia berhenti merokok, otak dia rasa lain macam dan memanggil-manggil untuk dia merokok balik bagi mendapatkan semula perasaan itu. Vivix boleh memberikan perasaan tu, jadi bila dia minum Vivix, dia tak rasa terpanggil nak merokok.




Vivix mengurangkan simptom withdrawal bila berhenti merokok. Simptom withdarawal sememangnya teruk, sebab itu orang yang berhenti merokok secara tiba-tiba, dia kena macam-macam penyakit. Senang cakap, badan 'terkejut' dengan keadaan yang dia tidak biasa (tiada sumber nikotin dalam badan). Insya-Allah dgn Vivix boleh redakan kejutan tu.



Merokok Rosakkan Otak

Image
Bahagian tubuh sebelah mana yang tidak bakal terkena kesan buruk dari aksi merokok ? Rasanya tidak ada. Bahagian otak juga boleh terkena kesan negatif dari kebiasaan suka merokok. Menurut peneliti bidang psikologi di Northumbria University, Tom Heffernan dan Anna-Marie Marshall, merokok sangat boleh merosakkan otak. Mereka mengatakan, rokok yang mengandungi 4000 bahan kimia itu boleh mendatangkan sebuah malapetaka pada otak.


Kemurungan Membunuh Diri ?

Image
APA ITU KEMURUNGAN ? Kemurungan adalah penyakit sebenar yang mempengaruhi otak. Sesiapa sahaja yang mengalami kemurungan akan memberitahu anda, ia bukan khayalan atau “semua dalam kepala anda.” Kemurungan adalah lebih daripada sekadar tekanan perasaan. Ia adalah satu penyakit yang serius yang disebabkan oleh perubahan dalam kimia otak.
Penyelidikan memberitahu kita bahawa faktor-faktor lain menyumbang kepada tercetusnya kemurungan, termasuk genetik, perubahan paras hormon, keadaan perubatan tertentu, tekanan, kesedihan atau keadaan hidup yang sukar. Mana-mana faktor-faktor ini tersendiri atau dalam gabungan boleh mengakibatkan perubahan dalam kimia otak yang membawa kepada banyak gejala kemurungan.

Blogger Makanan Sihat

Image
Alhamdulillah, hari ini, entry santai, nak tahu dan nak kenal tak blogger makanan sihat ? Alhamdulillah, kita berkenalan sikit dengan puan Ainul Mustafa. Pengedar shaklee dah buat shaklee hampir 5 tahun, banyak betul tips permakanan sihat yang dikongsi beliau, saya tukang tulis tambahan. Kalau rasa nak tips yang terbaik,  boleh klik link dibawah mengenai permakanan sihat yang dikongsi beliau dalam blog ini dan blog peribadi beliau.



KISAH PUAN AINUL MUSTAFA Jika anda semua berminat nak membaca kisah puan Ainul, bolehlah klik link dibawah untuk melawati website tersebut. 
Pengedar Shaklee Shah AlamRahsia Berat Tak Naik Semasa PregnantFree Trip Ke USRahsia Berpantang Dengan SihatResepi DonutNescafe Tarik Yang SihatKenali Team Chromatic


Cara Makan GLA Shaklee Untuk Jerawat

Image
GLA MAMPU RAWAT MASALAH JERAWAT Bagi anda yang mempunyai masalah jerawat kronik, kunci sebenarnya adalah jadikan sel badan anda sihat. Bila sel badan sihat, secara tidak langsung kulit akan jadi sihat. Jari pun kecewa tiada jerawat lagi hendak dipicit
Jerawat adalah disebabkan hormon tidak seimbang. Jika anda mempunyai kulit berminyak walaupun kitar haid anda normal, berkemungkinan juga anda mempunyai hormon yang tidak stabil. Kulit berminyak adalah simptom bahawa dalaman anda terganggu.

Air Gas Punca Berat Badan Naik

Image
LONDON 1 Ogos - Saintis biologi, Doktor Hans-Peter Kubis yang membuat kajian mengenai kesan minuman ringan kepada manusia mendapati, minuman berkarbonat boleh menghasilkan keputusan yang sangat mengejutkan.
Malah beliau percaya keputusan yang diperolehnya itu akan menyebabkan mereka yang gemar minuman berkarbonat tidak akan menyentuhnya lagi.

Minyak Ikan Untuk Diet Malaysia

Image
Minyak ikan mengandungi dua jenis lemak asid poli tak tepu: asid dokosaheksanoik (docosahexanoic acid, DHA) dan asid ekosapentanoik (eicosapentanoic acid, EPA) – kedua-duanya ialah lemak asid omega-3. Ia juga mengandungi paras omega-3 yang tinggi tetapi vitamin A dan D yang rendah berbanding minyak hati ikan kod.
Ikan berminyak diuar-uarkan menawarkan manfaat kesihatan yang lebih baik berbanding ikan isi putih dengan andaian ia mengandungi paras EPA dan DHA yang tinggi. Namun, pandangan tersebut masih belum dibuktikan secara saintifik melalui kajian melibatkan saiz penduduk besar.

Kurangkan Darah Tinggi Dengan Cepat

Image
CARA MUDA NAK TURUNKAN DARAH TINGGI DENGAN VIVIX SHAKLEE Resveratrol dalam vivix membantu menyelesaikan tekanan darah tinggi (hypertension) melalui beberapa mekanisme. 
Ia menurunkan keradangan sel ke dalam dinding pembuluh darah dan menaikkan kemampuan pembuluh darah tersebut untuk bertindakbalas dengan perubahan dalam tekanan darah. 
Tambahan lagi, resveratrol sudah dikenalpasti baru-baru ini untuk menurunkan ketegangan pembuluh darah dan otot jantung yang menyebabkan hypertension berlaku. 
Resveratrol juga bertindak didalam sel otak untuk menaikkan tekanan darah yang disebabkan oleh faktor pemakanan atau hormon.


Bolehkah Orang Sihat Daripada Penyakit Tibi ?

Image
BAGAIMANA VIVIX MEMBANTU PESAKIT TIBI KEMBALI SIHAT ? Resveratrol yang terkandung di dalam vivix mampu mengurangkan inflamasi atau keradangan dan membersihkan saluran pernafasan. Resveratrol telah terbukti mampu mengurangkan pertumbuhan sel tumor paru-paru. Ia juga membantu meningkatkan imunisasi tubuh.


Cara Cairkan Darah Beku

Image
VIVIX : 13 KALI LEBIH HEBATVivix ialah sejenis minuman campuran botani, merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Vivix mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. 4 fakta di bawah terbukti vivix memang hebat. 
Vivix mengandungi resveratrol. Malah Vivix terbukti 13 kali lebih bertenaga daripada resveratrol, disamping tidak mengandungi alkohol, sebaliknya hanya menggunakan bahan semula jadi, tanpa pewarna tiruan serta perasa tambahan dan HALAL!Saintis telah menjalankan kajian dan hasil kajian mendapati orang-orang Perancis gemar memakan daging yang berlemak tinggi dan minum wain dengan banyak, tetapi kadar penyakit jantung tetap rendah di Perancis. Selepas bertahun-tahun membuat kajian, saintis menemui rahsia di sebalik Paradoks Perancis ter…

Jus Anggur Merawat Barah Otak ?

Image
Resveratrol Mampu Menghalang Sel Kanser Dari Merebak ? Kajian saintifik yang membuktikan keberkesanan resveratrol melawan kanser:

Simptom Awal Barah Otak

Image
Kanser atau Barah otak adalah berkenaan dimana wujudnya tumor/ tumbuhan pada bahagian tertentu otak. Ia boleh menyerang sesiapa tanpa mengira umur dan jantina sama ada kanak-kanak mahupun orang dewasa.

10 Buah Berkalori Tinggi Untuk Menambah Berat Badan

Image
1. BUAH ALPUKAT Buah alpukat memiliki banyak gizi dan baik bagi kesihatan, buah alpukat juga mengandung jumlah kalori yang tinggi. Satu cangkir jus alpukat yang diblender dengan sedikit air dan ditambah beberapa sendok makan gula/susu kental mampu memberikan asupan kalori yang tinggi bagi tubuh. Jadi buah ini sangat baik untuk dikonsumsi oleh Anda yang sedang dalam program menggemukkan badan.

20 Tanda Awal Kanser

Image
20 TANDA AWAL KANSER --------------------------- Satu ketika dulu, jarang mendengar orang sekeliling menghidap penyakit kanser. namun hari ini, penyakit yang digeruni ini semakin dekat dengan diri kita. Rakan-rakan di sekeliling dan juga ahli keluarga sudah ada yang disahkan menghidap kanser.    Kerap juga kita mendengar penyakit kanser payudara, kanser rahim, paru-paru dan sebagainya yang baru disedari oleh mereka rupa-rupanya sudah berada di tahap kritikal dan tidak boleh dirawat lagi. Menakutkan tapi inilah yang banyak berlaku.    Memang selalu berlaku penghidap kanser hanya menyedari diri menghidap kanser apabila penyakitnya sudah berada pada tahap akhir. Pengesanan pada tahap kritikal ini amatlah lewat.   

Sakit Biasa Mungkin Kanser    Sebenarnya pada peringkat awal kanser menyerang tubuh, tanda-tanda penyakit ini sudah ada tetapi kita sering memgendahkannya. Kita mengandaikan tanda-tanda itu suma sakit biasa sahaja. Berikut adalah tanda-tanda amaran kanser yang perlu diambil perhat…

Hilangkan eye bag, hitam bawah mata dengan Cepat dan Selamat

Image
Walaupun anda dah pakai serum wajah atau pelembab untuk muka,jangan abaikan bahagian mata.
Kerana kulit di sekitar mata anda adalah lebih nipis, dan kerana semua otot kecil di kawasan itu, ia
lebih sensitif dan terdedah kepada pelbagai masalah, seperti bengkak, perubahan warna, dan garis-garis halus dan kedutan.




Selain itu, terdapat kelenjar minyak yang minimum di sekitar mata anda untuk membantu menjaga kulit yg kering secara semulajadi ,jadi penting mempunyai serum mata yang betul supaya membantu menangkis pelbagai masalah kulit.

Untuk keadaan bengkak:
keadaan bengkak di bawah mata datang dari cairan yang dihasilkan yang menyebabkan bengkak di tisu-tisu di sekitar mata anda.
Ini disebabkan alahan dan sinus,boleh jadi juga akibat kurang tidur, diet,dan faktor penuaan.

Untuk lingkaran hitam: perubahan warna di sekeliling mata terjadi akibat byk faktor termasuk keturunan, tekanan, merokok, pendedahan kepada matahari dan pigmentasi.

Untuk garis-garis halus: kulit nipis ditambah pula de…