Thursday, July 30, 2015

Assalamualaikum Dato Seri , nampaknya selepas membuat pengumuman kabinet baru 2015, nampaknya Dato Seri membuat satu keputusan yang tepat dan memang agak sukar, tapi bak kata Dato Seri, pasukan terbaru kabinet mesti bergerak dalam satu pasukan yang utuh untuk membangunkan Malaysia sebagai negara yang Maju nanti. 

Tahniah kami ucapkan kepada muka-muka baru dalam barisan kabinet , yang lama terus berkhidmat, dan yang digugurkan, teruskan perjuangan untuk rakyat, bangsa dan agama. Semoga Malaysia terus aman dan sentosa.



Saturday, July 25, 2015

Bila sebut je pasal durian, memang sedap, makanan kegilaan orang asia, terutama Malaysia indah permai, semuanya makan durian, dalam waktu puasa pula ada sahaja moreh durian, memang sedap, rugi ada juga yang tak berapa gemar makan raja buah ini. Tapi bila hari raya, jaga-jaga, kalau korang silap makan, memang nahas. Macam-macam cerita kita dengar pasal durian.


khasiat durian


Khasiat Buah Durian ?

Dalam kesibukan orang kata durian ini macam-macam, ada yang boleh sebabkan demam , panas dan sebagaianya, jangan lupa ye, durian sebenarnya banyak khasiat, korang tengoklah sendiri di atas, berapa banyak vitamin dan mineral yang ada. Tapi dalam pembacaan aku tadi, kiranya durian paling kaya dengan vitamin C dan vitamin B kompleks. Jadi bagus makan durian ini, kalau kena dengan gayanya. Tambahan lagi, kalau tengok makan durian boleh berikan tenaga, sebab ianya ada khasiat potassium yang tinggi.

Ahli Senaman Pun Makan Durian ?

Jangan tak tahu, dalam artikel kevin zahri pun, dia pun makan durian jugak. Apa yang menarik dalam entrynya pasal durian, durian takdalah tinggi sangat kalori, dan bagus juga ianya memanaskan badan, hahaha, boleh tingkatkan kemampuan seksual. Jadi, kalau korang makan durian, banyak faedahnya, ada sumber lain mengatakan durian juga bagus untuk penghadaman, dan juga untuk kesihatan tulang

Jangan Seronok Sangat Melantak Durian

Hahaha apa pun, peringatan untuk hantu-hantu durian di luar sana, walaupun durian ini banyak khasiat, sedap, tapi yang tak bestnya ianya berbau, ok, ada yang tahan, ada yang tak tahan. Tapi jangan lupa, kandungan lemak dalam durian memang tinggi, 3 kali ganda dari buah yang lain. Ada lagi kes juga, diviralkan di media sosial, ada budak mati makan durian dengan minuman berkarbonat, bahaya jugakan. Jadi, beringatlah, jangan sampai kena darah tinggi kalau makan durian. Jadi berpada-pada dan ingat orang belakang, jangan makan sorang-sorang.

Selamat HARI RAYA

Apapun, kami dari diet diets sihat, nak ucapkan selamat hari raya maaf zahir batin, kepada semua rakyat malaysia dan dunia, khasnya peminat setia blog Diet Diet Sihat. Biasalah masa raya, kekadang internet takda bila balik kampung, kami akan update lagi artikel yang best untuk anda, majulah diet untuk negara.
Bell’s palsy adalah satu penyakit kelumpuhan muka idiopatik (tidak diketahui punca) akibat disfungsi saraf tengkorak VII (saraf muka) yang mengakibatkan ketidakupayaan mengawal otot muka pada bahagian yang terjejas.

“Terdapat beberapa keadaan yang boleh menyebabkan kelumpuhan muka contohnya ketumbuhan otak, strok dan penyakit Lyme. Namun jika tiada sebab dan berlaku kelumpuhan, maka ia dipanggil Bell’s palsy


sembuh bell palsy

Alhamdulillah..Tahniah kepada Puan Nadia yang berjaya turun berat 10kg dalam masa 1 bulan. Jom kita baca kisah kejayaan Puan Nadia dan apa rahsia beliau berjaya turunkan berat 10kg dalam masa 1 bulan sahaja


Saturday, July 11, 2015

Alhamdulillah, dah 22 hari kita berpuasa, semuanya sihat ke semua ? Oklah tuh, bagus-bagus, ada yang tak pergi tarawikh ke ? hhehhe, oklah, takpa, nanti kita semua kejar apa yang patut. Nak cerita  pasal kemam vitamin, sedap ke ?  Hehehe, oklah, bila cerita pasal pil kemam ini, semua orang ingat, vitamin untuk budak-budak, tapi sebenarnya orang dewasa pun bagus kemam vitamin.


vitamin c hisap

Wednesday, July 8, 2015

Masa petang -petang ini, tentu sekali ramai dah standby, nak keluar cari menu berbuka nanti. Tentu sekali, kalau korang pergi ke bazaar ramadhan, mesti tak boleh tengok air sejuk yang ada di jual, macam-macam ada, terliur juga dibuatnya. Oklah, hari ini jom kita diskus sikit tentang jus kuruskan badan, bulan puasa ini bagus minum , sebagai menu berbuka atau sahur.


jus bakar lemak
Bila masa pulak keluar entry awek cun fb  nih, hmmm, oh ye, dulu ada buat entry pasal rahsia kecantikan awek fb. Memang tak dapat dinafikan, diorang ni suka sangat tunjuk aset, berselfie, dan paling best meroyan, dan kata-kata doa. Cuba bayangkan ada awek cun nak order vivix, apa nak jawab ?



Wanita bila dah hamil,memang ambil kesempatan nak badan lesu, mestilah, dalam trimester pertama, badan mesti letih, tak bermaya,penat, itu belum lagi manja dengan husband lagi. Oklah, kalau masa hamil dah badan lesu sangat, kenalah ikut tips kat bawah ini.



penat mengandung



1. Kena Faham Proses Awal Kehamilan

Kenalah faham, dalam proses awal kehamilan ini, badan ibu tengah dalam proses membuat uri (plasenta) yang sangat penting tumbesaran bayi . Masa ini memang hormon dan metabolisme ibu akan terganggu, sehingga gula dan tekanan akan menjadi rendah, sebab tulah para ibu boleh jadi sangat penat.

2.  Bersedia Menghadapi Morning Sickness

Paling kena tahan ialah Morning Sickness, biasanya bila dah muntah alah, itu yang membuatkan badan akan lebih penat, rasa malas nak makan, pening kepala. dan macam-macam lagi. Orang kata kena lawan dan sebagainnya, tapi itulah proses semula kebanyakan ibu yang comel.

3. Jaga Makan

Makan benda yang berkhasiat, janganlah makan benda yang tak sihat macam jajan, itu boleh sebabkan baby kena kuning, nak bagus, carilah makanan yang berkhasiat , termasuklah supplement untuk kesihatan ibu dan anak

4. Minum Air

Benda yang penting, untuk semua, kenalah minum air, bagi badan bertenaga, lagi-lagi saat nak hadapi loya dan muntah. Jadi air kena minum banyak.

Boleh Puasa ke Kalau Hamil ?

Bila sebut bab puasa, memang sukarlah, tapi kalau risau pasal kandungan, dibolehkan berbuka. Tapi jangan risau, kalau korang betul-betul nak berpuasa, apa kata tonton video akak kat bawah ini, dia bagi tips terbaik macam mana nak berpuasa semasa hamil.




Oh ye, jangan lupa, kalau nak hamil secara cergas dan sihat, jom amalkan tips di atas, nak lagi best apa kata amalkan tips permakanan yang sihat untuk hamil bertenaga, tak kisahlah puasa ke tak puasa, janji ibu dan baby sihat. Aminn
Apa ? Isteri Ghairah ? Macam mana tuh ? Oklah, memang semua orang tahu, cerita pasal isteri ghairah ini ada macam-macam jenis. Ada yang 18SX pun ada, tapi biasanya kaum perempuan, semuanya ghairah nak cantik . Tapi ada cara tak nak bagi cantik, sambil badan sihat, awet muda ? Hoo jom baca lagi kat bawah.


isteri nak cantik

Salam sejahtera semua, harap semua sihat. Nampaknya, isu kesihatan keluarga ini memang menjadi-jadi, disebabkan permakanan yang kurang seimbang, dicampuri dengan bahaya radikal bebas, faktor luaran, stress, memang sukarlah nak jaga kesihatan, tambah lagi dengan ibu bapa yang makin lama makin tua. Apa nak buat kalau nak jaga diri, mak dan ayah kita ? Jom kita tengok betapa hebatnya abang kacak dibawah


tips sihat sampai tua

Tuesday, July 7, 2015

Salam sejahtera semua, hari ini bila check balik blog boss saya ini, ramai je yang tanya, eh, apasal semua nak tahu pasal darah tinggi. Bahaya sangat ke ? Ada petua ke nak atasi masalah darah tinggi ? Hmmm, jom kita baca sikit pasal darah tinggi ini.


kawal darah tinggi

Sunday, July 5, 2015

Alhamdulillah, ramai sekarang ini nak guna vivix shaklee, semestinya terbukti best, sebabnya ianya adalah hasil dari kajian yang lama, tentang kesan penuaan, penemuan hebat yang dilakukan oleh penyelidik Shaklee. Hari ini, jom kita tengok beberapa video hebat dari ireach HD oleh pengguna yang berjaya menyelesaikan masalah mereka dengan sirap ajaib ini.


pengguna vivix shaklee

Salam sejahtera semua. Apa khabar, pagi-pagi masa nak sahur ni, sempatlah sikit nak update blog, hoo, ada orang tanya saya, macam mana ye nak elak kencing manis, ada petua ke ? Hmm, ada, oh ada, jawapan dia sangat senang, iaitu jaga DIET, hmm oklah, jom kita tengok lagi kat bawah ini.


kaki kena potong

Beberapa ibu muda pasti akan memiliki keinginan untuk segera memiliki anak dari perkawinannya. Namun tak sedikit dari mereka yang kesulitan karena berbagai faktor yang menghambat keinginan itu sendiri. Dari sekian banyak faktor, yang paling dominan dan banyak ditemui adalah masalah kesuburan pada kandungan atau rahim ibu.


gla complex shaklee


Beberapa cara sudah banyak dilakukan namun masih saja ada kendala dan belum memiliki hasil yang sesuai. Sebelum Anda menghakimi diri Anda sendiri, alangkah baiknya para ibu menengok kedalam aktivitas dan pola hidup Anda juga beberapa makanan yang Anda konsumsi.

Dalam beberapa waktu lalu, tips ibu hamil dari momymilk telah mengulas tentang Cara Alami Agar Cepat Hamil, berikut ini kembali kami hadirkan tentan Cara Untuk Menyuburkan Rahim atau Kandungan.

Cara Menyuburkan Kandungan dengan Makanan.

Salah satu hal yang paling mendasar dari kesuburan kandungan dan rahim adalah makanan yang Anda konsumsi sehari hari. Banyak yang menilai bahwa ini faktor penentu dari tingkat kesuburan rahim ibu. Lantas Apa saja makanan yang dapat membantu menyuburkan kandungan.

Karbohidrat Kompleks

Karbohidrat merupakan salah satu nutrisi yang sangat diperlukan terutama bagi kesuburan rahim ibu. Namun banyak para wanita yang menghindari konsumsi karbohidrat dengan alasan merawat kecantikan mereka. Namun, ini merupakan pilihan yang harus Anda terima jika Anda ingin cepat memiliki anak atau keturuan.

Bagi Anda yang ingin segera hamil, cara yang terbaik untuk segera memiliki anak adalah dengan lebih selektif memilih karbohidrat. Ada dua jenis karbohidrat yang berpengaruh dalam sistem reproduksi Anda, yakni karbohidrat kompleks dan karbohidrat olahan. Karbohidrat kompleks seperti biji-bijan, selain sehat, juga dapat meningkatkan kesuburan Anda. Sedangkan karbohidrat olahan seperti roti dan nasi dapat menunda atau mencegah pembuahan. Karbohidrat olahan dapat meningkatkan kadar gula darah dan insulin, sehingga hormon yang bertanggung jawab untuk reproduksi terganggu.

Susu, Keju, Yogurt, dan Es Krim

Meskipun sampai sejauh ini belum ada penjelasan yang pasti dari para ahli mengenai hubungan antara susu dengan peningkatan kesuburan rahim wanita, Namun seperti yang kita ketahui bahwa asupan kalsium memang sangat penting bagi kesehatan reproduksi. Jika Anda ingin cepat hamil, maka langkah yang tepat bagi Anda adalah memenuhi kebutuhan kalsium sebanyak 1000 miligram per hari atau bisa dikatakan setara dengan 8 ons gelas susu.

Dan untuk ibu yang memiliki berat badan ideal atau bahkan kurus, sebaiknya Anda mengkonsumsi susu yang memiliki kadar lemak tinggi. Hal ini dikuatkan dalam sebuah penelitian bahwa susu yang memiliki lemak tinggi dapat meningkatkan kesuburan kandungan

Kacang-Kacangan dan Biji-Bijian

Makanan yang berupa Kacang-kacangan dan biji-bijian memang sangat penting bagi kesehatan dan memiliki banyak manfaat bagi tubuh terutama bagi ibu yang ingin cepat hamil. Beberapa kandungan yang terdapat dalam jenis makanan ini berfungsi membantu mengatur tingkat insulin, meningkatkan ovulasi, mengandung asam lemak omega-3 dan asam lemak esensial yang berpengaruh langsung terhadap tingkat hormon. Selain itu, makanan ini juga kaya akan antioksidan yang berfungsi mengurangi kemungkinan tubuh wanita menyerang sperma, menghilangkan radikal bebas dan meningkatkan kekebalan tubuh.

Buah Yang Tepat Untuk Menyuburkan Kandungan

Salah satu cara untuk menyuburkan Rahim atau kandungan adalah dengan mengkonsumso buah buhanan. Dan salah satu buah yang tepat untuk meningkatkan kesuburan kandungan adalah Kiwi.

Selain kaya akan vitamin C, kiwi juga memiliki khasiat yang dapat menyuburkan kandungan. Hal ini dikarenakan kiwi mempunyai antioksidan yang sangat tinggi yang bisa membuat tubuh orang yang memakannya terbebas dari radikal bebas yang ada di udara.

Kadar serat dan Vitamin C yang sangat tinggi bisa berguna untuk menyuburkan kandungan. Selain kiwi, ada juga stroberi yang dapat menyuburkan kandungan. Sama halnya seperti kiwi, stroberi juga mempunyai kandungan vitamin C yang sangat tinggi. Jambu merah termasuk kedalam buah yang bisa menyuburkan kandungan juga. Buah yang mempunyai biji yang banyak mengandung banyak zat likopen yang bisa membantu rahim menjadi lebih subur lagi.

Buah yang Menggangu Kesuburan kandungan

Beberapa buah memang bagus, namun ada buah yang sebaiknya anda hindari jika anda ingin segera memiliki momongan. Bagi para calon ibu, sebaiknya buah Nanas Anda hindari. Meski belum ada penjelasan resmi dari pihak ahli kesehatan, namun beberapa mitos yang sangat dipercaya sampai sejauh ini mengatakan bahwa nanas bisa menipiskan rahim.

Rahim yang semakin tipis dan terkikis justru menimbulkan masalah baru seperti mudah luka. Menyuburkan kandungan dengan menggunakan buah adalah salah satu hal yang baik karena tubuh juga membutuhkan serat. Namun ada baiknya para wanita juga pandai memilih dan mengetahui kandungan dalam buah yang bisa menyuburkan kandungan dan mana yang tidak.

Nah, itulah beberapa Cara Menyuburkan Rahim atau kandungan yang bisa Anda terapkan dirumah dan jangan lupa jika Anda telah hamil, sebaiknya periksa lagi 6 makanan pokok Untuk kehamilan yang sehat yang tentunya akan membantu Anda merawat kehamilan.

sumber: momymilk
Adakah anda pernah mengalami situasi dimana secara tiba-tiba sahaja mengeluarkan peluh secara berlebihan? Adakah anda mengetahui puncanya? Pengeluaran peluh yang berlebihan akan membuatkan anda berada didalam keadaan yang tidak selesa. Ia lebih merumitkan lagi sekiranya anda perlu menghadiri majlis formal atau anda memerlukan satu jangka masa yang panjang untuk membersihkankan diri anda semula. Diharap selepas anda membaca artikel ini, anda akan lebih bersedia untuk menghadapi kemungkinan yang akan berlaku.



alfalfa shaklee


1. Meminum minuman yang mengandungi kafein/panas

Ia boleh memberi kesan kepada anda dengan dua cara. Pertama, kafein akan meransang sistem saraf pusat anda dan mengaktifkan sistem kalenjar peluh. Ia bermakna semakin banyak kandungan kafein yang anda ambil, semakin banyak peluh anda akan keluar. Kedua, haba daripada minuman yang panas boleh mempengaruhi tubuh anda untuk turut berasa panas. Ini akan menyebabkan anda akan mengeluarkan peluh secara berlebihan.

2.  Pemakaian kain sintetik

Pemakaian yang diperbuat daripada kain seperti polyester dan acrylic akan menyebabkan anda mengeluarkan peluh secara berlebihan. Cuba elakkan pemakaian seperti ini sekiranya anda perlu melakukan sesuatu yang penting. Tujuan utama berpeluh adalah untuk menyejukkan badan. Kain sintetik akan menghalang daripada peluh anda mengewap dan menyebabkan tubuh akan bekerja sendiri untuk cuba menyejukkannya. Anda dinasihatkan untuk memakai pakaian daripada kain semulajadi seperti kapas dan sutera.

3.  Makanan pedas

Memakan makanan pedas juga merupakan salah satu faktor yang menyebabkan anda mengeluarkan peluh secara berlebihan. Cuba elakkan sekiranya anda perlu melakukan sesuatu yang penting kerana ia mungkin akan mengganggu kualiti kerja anda.

4.  Pemakaian pelindung matahari

Ini berlaku kerana pelindung matahari akan menyukarkan pengeluaran peluh pada kulit anda, dan akan menyebabkan tubuh anda akan berasa lebih panas dan akan menghasilkan peluh yang berlebihan.

5.  PMS

Penurunan hormon estrogen secara mendadak akan menyebabkan perubahan terhadap suhu tubuh badan seseorang wanita. Ini akan menyebabkan mereka mengeluarkan peluh secara berlebihan.

6.  Alkohol

Alkohol akan menyebabkan tubuh seorang terhidrasi (kekurangan air). Ini akan menyebabkan peningkatan terhadap suhu badan dan menyebabkan pengeluaran peluh secara berlebihan.

7.  Rokok

Nikotin menyebabkan peningkatan terhadap kadar degupan jantung, tekanan darah, dan suhu badan yang kesemuanya akan menjadi punca terhadap pengeluaran peluh secara berlebihan.

8. Ubat-ubatan

Kesan daripada pengambilan ubat juga akan menyebabkan anda mengeluarkan peluh secara berlebihan. Ia berlaku kerana tindakbalas ubat yang mengaktifkan hormon didalam tubuh badan seseorang.

sumber: thebestvitamin
Jika anda telah diberitahu anda mempunyai tekanan darah tinggi, mendapatkan ini ke tahap yang sihat adalah penting untuk mengurangkan risiko penyakit jantung, penyakit buah pinggang dan angin ahmar.

darah tinggi



Ubat adalah salah satu cara doktor mungkin mencadangkan untuk menguruskan tekanan darah, tetapi perubahan gaya hidup juga memainkan peranan penting. Malah orang yang mempunyai tekanan darah di atas 130 / 80mmHg mungkin boleh menguruskannya dengan perubahan gaya hidup sahaja.

Walaupun perubatan diperlukan, menggabungkan ia dengan cara hidup yang lebih sihat adalah disyorkan. Berikut adalah lapan tips untuk menurunkan tekanan darah:

1. Kurangkan pengambilan garam

Garam membantu untuk meningkatkan tekanan darah seseorang, jadi mengurangkan garam boleh membantu mengurangkan nombor tekanan darah juga. Bertujuan untuk tidak lebih daripada 6g garam sehari. Ingat, ini bukan hanya tentang garam digoncang ke makanan, tetapi ia juga bermakna garam telah ditambah kepada pelbagai makanan dari roti bijirin untuk sarapan pagi.

2. Diet yang sihat

Serta memotong garam, bertujuan untuk diet yang sihat yang seimbang itu rendah lemak buruk. NHS mengesyorkan sekurang-kurangnya 5 hidangan sehari buah-buahan dan sayur-sayuran.

3. Mendapatkan latihan lebih

Lakukan aktiviti adalah penting untuk menguruskan tekanan darah. NHS mengesyorkan melakukan sekurang-kurangnya 150 minit (2 jam dan 30 minit) yang sederhana intensiti aktiviti aerobik seminggu. Ini termasuk berbasikal atau berjalan pantas. Juga, bertujuan untuk beberapa aktiviti pengukuhan muscle- sekurang-kurangnya dua kali seminggu.

4. Kurangkan pengambilan alkohol

Kebanyakan orang tahu minum terlalu banyak boleh menjejaskan hati. Ia juga boleh menyebabkan tekanan darah tinggi. Cuba untuk tetap di dalam garis panduan maksimum yang disyorkan untuk alkohol. Lelaki tidak seharusnya kerap minum lebih daripada tiga hingga empat unit alkohol sehari. Bagi wanita, had yang lebih rendah pada 2-3 unit sehari. Unit-unit tidak lama lagi menambah. Hanya satu pain bir atau cider 2.8 unit. Segelas 175ml wain 2.1 unit.

5. Berhenti merokok

Merokok bukan sahaja memberi kesan kepada paru-paru. Walaupun merokok tidak secara langsung memberi kesan kepada tekanan darah, seperti tekanan darah ia juga meningkatkan risiko penyakit jantung dan strok.

6. Kurangkan berat badan

Jika anda mempunyai berat badan berlebihan atau obes, mengambil langkah-langkah untuk mendapatkan berat badan yang sihat. Badan massa indeks atau BMI adalah ukuran doktor gunakan untuk memeriksa jika nisbah seseorang ketinggian kepada berat badan yang sihat.

7. Had kafein

Tekanan darah boleh meningkat dengan meminum lebih daripada empat cawan kopi sehari. Kafein juga ditemui dalam cola, teh dan juga coklat.

8. Bersantai

Santai boleh membantu tekanan darah yang lebih rendah. Pertimbangkan mengambil yoga, meditasi atau melihat ke dalam kursus pengurusan tekanan.

sumber: webmd

Saturday, July 4, 2015

Blueberry mengandungi antioksidan yang berfungsi untuk meneutralkan radikal bebas yang dikaitkan dengan pembentukan kanser, penyakit kardiovaskular, dan syarat-syarat yang berkaitan dengan usia yang lain.


blueberry



Rendah lemak - datang pada kira-kira 80 kalori setiap cawan dan boleh dikatakan bebas lemak - beri biru sarat dengan serat untuk membuat anda penuh lagi. Hanya segelintir yang boleh memenuhi keperluan serat harian anda. Beri biru adalah sumber mangan yang sangat baik, yang memainkan peranan penting dalam perkembangan tulang dan menukarkan karbohidrat dan lemak kepada tenaga.

Buah ini boleh membantu kesihatan anda dengan cara yang besar, dari meningkatkan kesihatan otak untuk melawan jangkitan saluran kencing untuk mungkin mencegah kanser.

1. Vitamin C

Blueberry mengandungi vitamin C; satu hidangan memberikan anda hampir 25 peratus daripada nilai harian anda. Vitamin C membantu pembentukan kolagen dan juga mengekalkan gusi yang sihat serta sistem imun yang sihat.

Blueberry pek 14 miligram vitamin C setiap cawan. Menurut Jurnal Perubatan Orthomolekul, vitamin C mengurangkan tekanan intraocular, mengurangkan potensi untuk membangunkan glaukoma, yang merujuk kepada pelbagai keadaan mata yang merosakkan saraf optik - punca yang paling biasa kedua kebutaan di Amerika Syarikat.

2. Meningkatkan Kesihatan Jantung

Penyakit kardiovaskular adalah satu kebimbangan kesihatan awam yang utama di Amerika Syarikat. Pada masa ini, ia adalah punca utama kematian di kedua-dua lelaki dan wanita. Tekanan darah tinggi, gula darah tinggi, obesiti dan beberapa syarat umum yang membawa kepada peningkatan risiko penyakit jantung.

Satu kajian baru-baru ini, bagaimanapun, menunjukkan bahawa buah beri, termasuk strawberi dan beri biru, boleh mengurangkan risiko penyakit jantung pada wanita, kerana kandungan yang tinggi antosianin. Antosianin merupakan sebahagian daripada kelas sub-flavonoid, yang boleh membantu untuk mengatasi penumpukan plak dan meningkatkan kesihatan kardiovaskular. Menurut kajian itu, wanita yang makan tiga atau lebih hidangan seminggu blueberry atau strawberi boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.

3. Mengurangkan Risiko Kanser

Ingat antosianin? Bukan sahaja mereka memberi beri biru warna biru dan membantu meningkatkan kesihatan jantung, tetapi mereka juga boleh membantu serangan kanser yang menyebabkan radikal bebas dan mungkin juga menghalang sel-sel tumor dari terbentuk, menurut satu kajian dari Universiti Illinois di Urbana-Champaign, yang memberi tumpuan kepada kesan blueberry mengenai kanser prostat.

Walaupun penyelidikan yang berterusan, ahli-ahli sains menemui bukti untuk mencadangkan beri biru adalah agen potensi terapeutik untuk peringkat awal kanser prostat atau langkah yang boleh mencegah kanser prostat.

4. Melawan Urinary Tract Infections (UTIs)

Jangkitan saluran kencing (UTIs) disebabkan oleh bakteria yang memegang dan berkembang di dalam saluran kencing, menyebabkan jangkitan. Gejala tidak selalu menonjolkan diri, tetapi boleh termasuk, keinginan kuat yang berterusan untuk membuang air kecil, air kencing berbau kuat, dan sakit pelvis pada wanita. Malah, UTIs adalah 10 kali ganda lebih biasa di kalangan wanita berbanding lelaki, dan lebih daripada 50 peratus wanita akan mempunyai sekurang-kurangnya satu UTI sepanjang hayat mereka, sesuai dengan Pusat Perubatan Universiti Maryland.

Anda mungkin pernah mendengar bahawa cranberry boleh membantu memerangi UTIs - dengan doktor sering mengesyorkan sama ada makan buah-buahan atau minum jus kranberi. Ini kerana cranberry mengandungi sebatian yang menghalang bakteria daripada melekat pada dinding pundi kencing. Begitu juga, beri biru boleh membantu menangkis UTIs. Seperti cranberry, blueberry mengandungi bahan yang menghalang bakteria daripada mengikat kepada tisu pundi kencing. Makan makanan yang kaya dengan antioksidan seperti beri biru boleh membantu mengurangkan gejala.

5. Meningkatkan Kesihatan Otak

Para saintis di pusat penyelidikan USDA telah mengkaji bene fi kesan tiruan blueberry pada fungsi otak dalam model haiwan selama lebih satu dekad. Melalui kajian terhadap tikus, penyelidik telah mendapati bahawa kehilangan ingatan objek, yang biasanya berlaku dengan umur, boleh dicegah dan diterbalikkan dengan memberi makan kepada tikus beri biru tua.

Dan dalam satu kajian sembilan subjek manusia, yang diketuai oleh Robert Krikorian dan pasukannya di Universiti Cincinnati, penyelidik mendapati bahawa orang dewasa yang lebih tua yang telah diberikan jus blueberry menjaringkan lebih tinggi pada ujian memori daripada yang menerima plasebo. Kajian ini menyokong penyelidikan yang berterusan mengenai cara beri biru boleh menjadi satu kaedah pencegahan untuk penurunan kognitif.

sumber: medicaldaily
terbaca dari satu blog, pasal mengandung, oh, ini info paling sempoi nak tahu, mana tahu wife anda dah mula mengandung, anak pertama, kedua, ketiga atau kesembilan. Oklah jom baca sikit info best dari blogger cun nur azizah.


awek mengandung

1. Rasa lapar yang berpanjangan

Juga terjadi pada orang yang tidak hamil tetapi lebih kerap terjadi pada awal kehamilan. Jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini tetapi sekiranya ia berlaku disamping tanda-tanda kehamilan yang lain, bersiap-sedialah untuk membilang hari anda.

2. Perubahan pada warna di sekeliling payudara

Sekiranya kulit disekitar puting anda menjadi kehitaman, kemungkinan anda sudah pun beberapa minggu mengandung. Walaubagaimanpun, ia juga terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon tidak berkaitan dengan kehamilan atau disebabkan kandungan yang terdahulu.

3. Kerap sangat membuang air kecil

Sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing anda, anda akan merasa kerap untuk buang air.

4. Merasa tidak bermaya

Rasa seperti tiada tenaga sepanjang masa? Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan.

5. Sakit dan tegang pada buah dada

Sekiranya anda mengandung, buah dada anda akan menjadi semakin sakit pada sentuhan, agak serupa dengan ketidakselesaan yang terjadi pada buah dada anda sebelum haid. Apabila badan sudah menjadi biasa dengan kejadian hormon ini, kesakitan akibat ketegangan akan menjadi semakin berkurangan.

6. Rasa loya dan muntah

Sekiranya anda bernasib baik, morning sickness ini tidak akan menyerang, kecuali selepas beberapa minggu hamil. Tetapi segelintir wanita akan mula merasa mual dan rasa luar biasa pada lidah walaupun cuma selepas beberapa hari mengandung.

7. Kram perut

Kram perut pada keadaan terjadinya kehamilan akan terjadi secara teratur. Situasi ini akan berlaku kerana rahim akan membesar dan merenggang untuk menyiapkan tempat bagi bayi anda.

8.Moody, Sensitif 

Selalu merasa moody terhadap suami. kadang-kadang merajuk tak tentu pasal. Hal ini di sebabkan kemunculan hormon-hormon baru dalam tubuh anda.

9. Missed period

Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan.

10. Ujian air kencing yang positif

Sekiranya anda sudah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian air kencing, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian.

Menurut herbs2000.com, stretch mark dibangunkan apabila badan diregangkan di luar keupayaan kenyal itu. Latihan berat badan sengit dan berat badan yang dramatik sering cara stretch mark hodoh diwujudkan. Walaupun mereka memberi kesan kepada kedua-dua jantina, wanita lebih mudah untuk meregangkan markah daripada lelaki. Kehamilan dan akil baligh juga kali apabila stretch mark boleh berasal. Stretch mark biasanya muncul pada perut, peha dan dada wanita.





Vitamin A

Laman web teenbodybuilding.com, menggesa penggunaan vitamin A untuk memerangi stretch mark. Anda boleh menelan vitamin A. Vitamin A dikatakan boleh merangsang pertumbuhan kulit dan membaiki kulit yang rosak. Vitamin A membantu meningkatkan dan meningkatkan kandungan kolagen dalam kulit. Kolagen adalah bahan semulajadi yang terdapat dalam tisu badan anda. Kolagen membolehkan kulit kekal lembut dan lembap.

Vitamin C

Herbs2000.com menekankan kepentingan vitamin C untuk kulit anda. Vitamin C terkenal dengan keupayaan untuk membantu menyembuhkan luka-luka kulit dan tisu parut yang rosak itu. Nutrien dalam vitamin C adalah penting untuk kesihatan keseluruhan kulit anda. Vitamin C juga boleh diambil secara lisan atau secara topikal.

Vitamin E

Teenbodybuilding.com melaporkan bahawa mengambil vitamin E sebenarnya boleh membantu mencegah stretch mark daripada membangun. Vitamin E adalah antioksidan yang membantu mengekalkan kesihatan tisu kulit dan membran. Oleh itu, vitamin E adalah berkesan pada kedua-dua mencegah dan merawat stretch mark. Vitamin E boleh diambil secara lisan. Walau bagaimanapun, permohonan topikal vitamin E dianggap paling bermanfaat.

Zink

Menurut teenbodybuilding.com, zink adalah suplemen yang cemerlang untuk mencegah dan mengubati tanda regangan. Zinc membantu dalam memerangi stretch mark kerana ia menjana kolagen. Kolagen tidak terdapat di dalam makanan. Oleh itu, zink perlu secara lisan ditelan dalam bentuk kapsul.

sumber: livestrong
Pakar berpendapat sakit belakang berpunca daripada cara tulang, otot, ligamen, sendi dan saraf daripada bahagian belakang badan bekerja. Penjagaan bahagian belakang yang ditegakkan oleh tulang belakang (spine) ialah bahagian terpenting yang menghubungkan kepala dan kaki. Selain turut menyokong organ dan sistem penting dalam tubuh seperti jantung, hati, perut, buah pinggang dan saraf tunjang.



Wednesday, July 1, 2015



cara kuruskan badan


1. JANGAN BERLAPAR

Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar 'muscle'(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi

2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN

Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak terasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARI

Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.

4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS

Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.

5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM

Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.

6. AMBIL SARAPAN PAGI

Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya.

Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.

7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN

Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.

8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL

Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.

9. MAKAN SIKIT TAPI BANYAK KALI

Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.

10. ELAK MAKANAN RINGAN

Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.

11. KURANGKAN MARJERIN

Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.

12. MAKAN DI LUAR

Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.

13. BUAH-BUAHAN

Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.

14. TIMBANG

Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet

15. AMBIL MAKANAN YANG BEREMPAH

Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.

16. PILIH MAKANAN YANG BERASASKAN BIJIRIN DAN KEKACANG.

Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.

17. SIMPAN SATU DIARI

Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda dan rajin-rajinlah membuat catatan.

18. TUMPUKAN PERHATIAN UNTUK SIHAT, BUKAN KURUS!

Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.

19. MEMASAK MAKANAN

Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.

20. MEMILIH HIDANGAN

Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!

21. BERJALAN JALAN SELEPAS MAKAN

Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.

22. BERBELANJA

Khusus bagi kaum wanita, yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.

23. GERAKKAN PUNGGUNG

Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.

24. PENGGUNAAN GULA

Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.

25. AKTIVITI FIZIKAL

- Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat
- Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi, naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif
- Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam
- Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah
- Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.

26. AIR LIMAU NIPIS

Jika anda mengalami berat badan yang berlebihan, air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda.

Caranya: Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air minuman setiap kali selepas anda makan tengahari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkanlah meminumnya selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun.

27. TEH CINA

Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur.

28. AIR ASAM JAWA

Jika anda mengalami masalah berat badan, air asam jawa baik dijadikan minuman harian. Air asam jawa akan mengurangkan kadar lemak dalam badan anda. Caranya: Ambil sebuku asam jawa, ramas ke dalam air sebanyak segelas. Masukkan ke dalam peti sejuk, anda jadikan minuman, selepas anda makan tengahari atau makan malam. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.

29. MADU

Selepas makan amalkan meminum Teh Hijau atau Teh Cina tambah dengan serbuk Kayu Manis dan Madu

30. SELEPAS BERSALIN

Untuk mengelakkan badan menjadi gemuk selepas bersalin, cuba petua berikut:-

Ambil 5 halia bara ( Halia Cina )
10 biji lada hitam
30 ekor ikan bilis.

Tumbuk kesemua sehingga lumat. Perahkan air Limau Nipis. Dan makanlah bersama nasi panas waktu pagi dan malam, setiap hari sewaktu dalam pantang.

31. MENGURANGKAN BUNCIT

Bagi lelaki yang mengalami masalah perut buncit, anda boleh mencuba petua ini iaitu ambil sedikit kapur makan dan sebiji limau purut yang telah di perah jusnya.kapur dan limau tadi dicampur dan digaul hingga sebati. Amalkan sapu disekeliling perut sebelum masuk tidur biarkan kering sehingga pagi.

32. KEMPISKAN PERUT

Petua yang mudah dan kos yang murah. Anda perlu mengambil limau nipis yang telah dicampur dengan teh tanpa gula untuk tiap-tiap hari kemudian diminum. Amalkan meminum air ini dan insyaallah perut anda yang buncit akan menjadi kempis. Petua ini untuk orang yang tiada mengidap sebarang penyakit.

33. PERUT LAGI

Nak kempiskan perut senang aje, ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih. Lumurkan atau sapu dekat perut, amalkan setiap malam. Insyaallah perut anda akan lebih menarik.


sumber: anierudy
Penyakit jantung merupakan pembunuh no 1 di negara kita. Sebab itu kita harus mengenal pasti simptom-simptom yang sering terjadi kepada keluarga terdekat dan pastikan dibawa ke hospital dengan kadar segara. Jika tidak, ia akan memudaratkan dan kemungkinan boleh menyebabkan kematian sekiranya masalah jantung tersebut betul-betul serius.


jantung rosak


1. Sakit dada

Sakit dada merupakan simptom yang paling kerap berlaku kepada pesakit. Pesakit akan mengadu sakit di bahagian dada sama ada ditengah atau di sebelah kiri. Pesakit mengatakan sakit tersebut turut dirasakan di bahagian leher, kiri bahu dan juga lengan kiri. Selalunya jika sakit tersebut tidak serius, ia cuma mengambil masa yang singkat untuk lega. Sama ada 5 minit hingga 10 minit. Tetapi sekiranya sakit tersebut serius ia boleh mengambil masa lebih dari 20 minit. Ubat bawah lidah (GTN) akan diberikan kepada pesakit untuk menghilangkan rasa sakit tersebut. Sekiranya pesakit masih juga tidak lega selepas ubat tersebut diberikan, pesakit mungkin mengalami infarksi jantung (myocardial infarction)

Sakit dada boleh berlaku semasa melakukan aktiviti mahupun berehat. Sekiranya sakit tersebut berlaku semasa melakukan kerja-kerja berat, penyakit tersebut tidak seteruk apabila pesakit mengadu ketika rehat.

Tetapi tidak semestinya pesakit yang mengadu sakit dada mengalami masalah jantung. Mereka juga boleh mengalami masalah saluran makanan seperti esophagus atau mengalami masalah gastrik di mana simptom tersebut menyerupai seperti sakit jantung.

Terdapat juga pesakit yang tidak mengadu sakit dada, tetapi mempunyai simptom-simptom lain seperti dibawah. Mereka berkemungkinan mempunyai sejarah kencing manis di mana saluran saraf rasa (sensation) sudah rosak.

2. Sesak nafas

Mereka juga sering mengalami sesak nafas terutama apabila mereka melakukan aktiviti. Penyakit jantung boleh menjadi semakin serius sekiranya mereka mudah mengalami sesak nafas walaupun melakukan kerja-kerja ringan. Malah untuk menaiki tangga atau pergi tandas sekalipun mereka boleh mengadu sesak nafas.

Mereka juga boleh mengadu sakit dada pada waktu yang sama mahupun pada waktu yang berlainan.

Pesakit yang mengalami jantung gagal berfungsi ( cardiac failure), mereka sering menggunakan dua atau lebih bantal untuk tidur. Jika tidak mereka mudah untuk sesak nafas. Kadang-kala mereka boleh terjaga secara tiba-tiba pada waktu malam disebabkan kesukaran untuk bernafas.

3. Bengkak Kaki

Bengkak kaki sering berlaku kepada pesakit yang mengalami kegagalan jantung berfungsi. Mereka mendapati kaki mereka menjadi bengkak dan berat. Jika anda tekan pada bahagian buku lali, anda dapat lihat bentuk jari anda hasil tekanan tersebut.

4. Mudah berpeluh

Sering berlaku diwaktu malam ketika tidur sehinggakan terpaksa menukar pakaian berkali-kali. Ia juga boleh berlaku tidak kira waktu.

5. Sering berdebar-debar

Sering berdebar bukan perkara yang biasa berlaku kepada semua pesakit. Sesetengah pesakit mempunyai masalah berdebar dan setengah pesakit tidak.

Pesakit mungkin mengadu sakit ketika berjalan dan penyakit jantung juga boleh menyebabkan pesakit pengsan disebabkan oksigen tidak dapat sampai ke otak. Dengan panduan ini, moga ia dapat memudahkan anda mengetahui serba sedikit tentang penyakit jantung.


sumber: drhidayat