Sunday, May 31, 2015

Salam ahad semua. Apa khabar ? Hari ni Dila nak cerita sikit pasal masalah kulit bayi. Memang ada yang kata kulit bayi ni susah nak jaga. Dah pergi doktor pun tak jalan, ada yang kata eczema kecil. Hmmm, macam mana nak setel nih. Apa kata korang baca kisah bos Dila, kak Ainul kat bawah, memang best.


rashes eczema

Saturday, May 30, 2015

Pernah mengalami masalah sembelit? Sembelit ialah pergerakan usus yang tidak kerap atau yang tidak selesa. Pergerakan usus mungkin kecil, keras atau kering. Individu yang mengalami sembelit akan menghadapi kesukaran untuk membuang air besar. Masalah ini timbul berpunca daripada pelbagai faktor. Antaranya, makanan yang dimakan tidak di hadam dengan baik, kurang makan buah, sayur dan kurang minum air.


sembelit teruk



Sekiranya masalah ini dibiarkan, kesan yang lebih buruk mungkin akan dihadapi oleh individu tersebut seperti buang air berdarah atau lebih sinonim dipanggil buasir. Berikut disenaraikan 9 jenis makanan yang boleh atasi masalah ini.

1. Betik

Buah betik yang ranum kaya dengan vitamin C dan mempunyai kandungan serat yang tinggi. Ia sesuai dimakan untuk melawaskan perut bagi sesiapa yang mempunyai masalah sembelit. Elok lebihkan serat dalam pemakanan harian bagi individu yang mengalami sembelit. Cuba ini: Punch buah-buahan perdana

2. Strawberi 

Buah berwarna merah yang berasal dari negara bercuaca sejuk ini bukan sahaja cantik dan enak dimakan. Malah, ia berkesan mengatasi masalah sembelit di samping bertindak sebagai astringen bagi meredakan demam dan juga membersihkan gigi. Ia juga kaya dengan vitamin C yang baik untuk kesihatan kulit.

3. Cincau

Cincau mempunyai serat yang tinggi dan rendah kalori dipercayai mampu meredakan panas di dalam tubuh, demam, kembung perut, sembelit dan cirit birit. Selain itu cincau juga mampu membersihkan organ pencernaan dari zat karsinogen yang menjadi punca penyakit kanser. Cuba ini: Bandung cincau

4. Timun

Timun kaya dengan kandungan mineral. Ia juga mengandungi kalsium, fosforus, zat besi & Vitamin C. Masalah sembelit boleh diatasi hanya dengan makan timun setiap hari.

5. Kucai 

Daun kucai mengandungi vitamin B dan C, karotin dan komponen belerang. yang berfungsi sebagai antiseptik untuk membunuh bakteria dalam usus dan menjadi perangsang dalam proses pengecutan serta pengembangan usus selain melancarkan pengaliran darah sekaligus mengelakkan berlakunya pembekuan darah. Ia dapat mengubati penyakit-penyakit seperti senggugut, penyakit keputihan, darah tinggi dan sembelit.

6. Pisang

Pisang mempunyai begitu banyak khasiat untuk kesihatan. Amalan makan pisang setiap hari dapat membantu menyelesaikan masalah sembelit. Pisang bukan sahaja boleh dimakan begitu sahaja malah boleh dijadikan hidangan minum petang yang enak sama ada dengan mengoreng atau dijadikan pengat. 

7. Temulawak

Sembelit juga boleh diatasi dengan menggunakan batang dan rizom (ubi) muda temulawak atau nama saintifiknya Curcuma Xanthorriza. Caranya:
  1. Ambil bahagian batang dan rizom (ubi) muda temu lawak.
  2. Bersihkan, kemudian rebus hingga mendidih.
  3. Setelah mendidih, tapis serta tuangkan air rebusan tadi ke dalam gelas.
  4. Jika mahu, biarkan ia suam seketika dan minumlah secara perlahan-lahan.
Sehari sekurang-kurangnya boleh diminum sebanyak dua hingga tiga kali. Boleh juga diminum walaupun tidak mengalami masalah sembelit sebagai langkah pencegahan. Selain sembelit, ia juga diakui boleh mengatasi masalah najis berdarah.

8. Ciku

Individu yang mengalami masalah sembelit juga boleh amalkan makan buah ciku yang dihancur sehingga lumat. Amalan ini boleh disertakan bersama pengambilan sedikit air suam yang dicampur dengan sedikit garam sebelum sarapan pagi.

9. Lobak Merah

Lobak merah atau nama saintifiknya Daucus carota L boleh membantu menyembuhkan sembelit, mengubati sakit ketika buang air kecil, meningkatkan aliran ketika menstruasi dan menjaga kulit supaya sentiasa sihat. Cara terbaik menikmati manfaat lobak merah adalah dengan memakannya secara mentah.

sumber: trymasak

Friday, May 29, 2015

Salam sejahtera dan salam jumaat semua. Semua orang tahu, banyak produk shaklee yang bagus untuk kurus, termasuk lecithin,cinch, esp, dan macam macam lagi. Oklah, hari ni ada kawan saya dari google tanya, berkesan ke Omega Guard ? hahaha, oklah, jom kita tengok sikit review yang saya akan buat hari ini.


kurus dengan lemak

Thursday, May 28, 2015

Salam sejahtera semua. jom kita cuba beberapa tips terbaik dari petuaorangkampung. Memang kurap ni memang power lah, tapi jangan risau, ada cara tradisional nak atasi masalah kurap nih. Boleh cuba mana-mana petua di bawah ini.


petua rawat kurap

1. Kunyit hidup 

Ambil seketul kunyit hidup dan ketuk dengan pisau. Sapukan bahagian kuning kunyit pada kulit yang berkurap sebelum tidur. Amalkan setiap malam.

2. Daun jambu

Dapatkan 10 cawan daun jambu yang telah dicincang. Masukkan ke dalam periuk bersama 2 liter air. Rebus selama 15 minit. Tapis air rebusan dan tambahkan dengan air biasa secukupnya untuk dibuat mandi. Amalkan setiap hari.

3. Sayur bayam

Tumbuk sayur bayam hingga lumat dan campurkan dengan sedikit kapur sirih. Sapukan pada bahagian kulit yang berkurap. Biarkan sehingga kering. Amalkan setiap hari.

4. Santan kelapa dan kangkung

Dapatkan santan pekat dari sebiji kelapa tua. Ambil beberapa helai daun kangkung dan tumbuk hingga lumat. Gaul santan bersama kangkung dan sapukan pada bahagian kulit yang berkurap. Biarkan sehingga kering. Amalkan setiap hari.

5. Daun peria

Ambil beberapa helai daun peria dan basuh. Ramas dan gosokkan pada bahagian kulit yang berkurap. Amalkan selalu.

Wednesday, May 27, 2015

Adakah paras kolesterol anda tinggi ? Anda bukan keseorangan. Anda bersama ramai lagi orang. Dianggarkan lebih dari 6 juta rakyat Malaysia yang mempunyai paras kolesterol yang tinggi. Sungguh besar angka tersebut. 


7 punca kolesterol banyak dalam badan



1 daripada 3 orang dewasa di Malaysia mempunyai paras kolesterol yang tinggi. Paras kolesterol darah yang tinggi boleh dialami oleh sesiapa sahaja tanpa mengira usia. Ia adalah masalah serius yang boleh meningkatkan risiko penyakit jantung iaitu pembunuh nombor satu di Malaysia. Hakikatnya, semakin tinggi paras kolesterol anda, semakin tinggilah risiko yang anda hadapi. Berikut adalah beberapa punca kolesterol tinggi.

1) DIET ANDA

Makan lemak tepu yang terlalu banyak boleh menyebabkan kolesterol tinggi. Anda akan perolehi lemak ini dalam makanan yang datang dari haiwan. Seperti daging lembu, telur, mentega, dan keju. Makanan dibungkus yang mengandungi minyak kelapa, minyak sawit, atau mentega koko mungkin mempunyai banyak lemak tepu. Anda juga akan mendapati lemak tepu dalam marjerin, lemak sayuran, kentang goreng, burger cheese dan makanan ringan dan lain-lain.

2) BERAT BADAN ANDA

Berat badan berlebihan boleh meningkatkan trigliserida dan mengurangkan HDL (kolesterol baik). 

3) KADAR AKTIVITI ANDA

Kekurangan aktiviti fizikal boleh meningkatkan LDL(kolesterol tidak baik) dan mengurangkan HDL(kolesterol baik). Bayangkan, anda bekerja di pejabat hanya duduk didepan komputer, balik rumah terus sambung depan TV, tanpa melakukan sebarang aktiviti yang memerlukan banyak pergerakan. Apa akan jadi pada kesihatan anda?

4) UMUR ANDA DAN JANTINA

Selepas anda mencapai umur 20, tahap kolesterol anda secara semulajadi mula meningkat. Pada lelaki, kadar kolesterol umumnya mendatar selepas umur 50. Pada wanita, paras kolesterol berada agak rendah sehingga menopaus, selepas itu mereka meningkat kepada kira-kira tahap yang sama seperti lelaki.

5) KESIHATAN ANDA SECARA KESELURUHAN

Jangan skip pemeriksaan kesihatan setiap tahun, dan pastikan anda mendapat penjelasan tentang risiko penyakit jantung. Mempunyai penyakit tertentu, seperti kencing manis atau hipotiroidisme juga boleh menyebabkan kolesterol tinggi.

6) SEJARAH KELUARGA ANDA 

Jika ahli-ahli keluarga anda mempunyai kolesterol yang tinggi, anda juga boleh.

7) MEROKOK

Semua orang pun tahu, merokok boleh mengurangkan kolesterol baik. Dan ia boleh membunuh anda. 

sumber: sihatlindungselamat


KURANGKAN KOLESTEROL DENGAN SHAKLEE

Dengan menjaga permakanan serta amalkan nutrisi yang lengkap, kolesterol dalam badan dapat dikawal dengan mengambil set kolesterol shaklee. Mengandungi beberapa vitamin yang bagus dan sangat membantu, dari segi jantung dan tekanan darah.
  • VIVIX - terkenal dengan antioksidan yang tinggi, Antioksidan dalam Vivix membantu dalam perlindungan sel termasuklah sel di sekitar bahagian salur darah. Orang yang alami masalah kolestrol yang tinggi adalah disebabkan oleh plug atau kolestrol berlebihan dalam salur darah. Fungsi Vivix ini, ia melindungi salur darah kita, jadi salur darah kita akan dilindungi dari kerosakan. Kolestrol tidak boleh menempel pada salur darah yang boleh menyebabkan kolesterol berlebihan. Resveraterol terbukti berkesan mencegah pembekuan kolesterol dari melekat di saluran darah.
  • PHYTOCOL-ST - Fisoterol secara strukturnya adalah sama dengan kolestrol dan bersaing dengan kolestrol untuk penyerapan di dalam usus justeru meninggalkan kolestrol. Ini bermaksud, lebih banyak fisoterol yang dimiliki tubuh anda, lebih kurang kolestrol yang diserap didalam badan! Anda juga berpeluang menurunkan paras kolestrol LDL anda dengan pengambilan fisoterol.
  • OMEGA GUARD - Omega Guard adalah asid lemak dari minyak ikan omega-3. Ia sangat tinggi dengan kolesterol HDL..Ia berfungsi untuk membawa kolesterol keluar dari salur arteri ke hati untuk proses penyingkiran. Dengan kehadiran HDL ia dapat merendahkan paras LDL, maka plak pada dinding arteri dapat dicairkan lantas dapat melancarkan aliran darah. 











JOM ORDER SET KOLESTEROL SHAKLEE

Cara 1 - Anda boleh terus klik ke SET KOLESTEROL SHAKLEE ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. Penghantaran ambil masa 2-3 hari 

Cara 2 - Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar


Certified Product Trainer Shaklee ( ID 866453)
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
Selamat pagi semua ? Hari ini jom kita berdiskusi sikit tentang tekanan darah tinggi dikalangan ibu yang mengandungkan anak kesayangan anda semua. Memang sengsara sikit, siapa yang dah rasa tahulahkan ? Oklah jom baca sikit info menarik dari blog minah saleh yang cun ini. 

ibu hamil bermasalah

Apa itu Tekanan Darah Tinggi ?

Tekanan darah adalah daya darah yang menolak terhadap dinding arteri anda. Arteri adalah salur darah yang membawa darah dari jantung ke bahagian-bahagian badan yang lain. Jika tekanan dalam arteri anda menjadi terlalu tinggi, anda mempunyai tekanan darah tinggi. Tekanan darah tinggi juga dikenali sebagai tekanan darah tinggi.

Bacaan tekanan darah anda adalah seperti nombor dua: bahagian atas (pertama) bilangan adalah tekanan apabila kontrak hati dan bahagian bawah (dua) jumlah adalah tekanan apabila jantung anda melegakan. Tekanan darah yang sihat adalah 110/80. Tekanan darah tinggi berlaku apabila nombor atas ialah 140 atau lebih, atau apabila nombor bawah adalah 90 atau lebih.

Tekanan darah tinggi boleh tekanan jantung anda dan menyebabkan masalah semasa mengandung. Ada wanita yang mempunyai tekanan darah tinggi sebelum mereka hamil. Lain-lain mempunyai tekanan darah tinggi untuk pertama kalinya semasa mengandung. Kira-kira 8 dalam 100 wanita (8 peratus) mempunyai beberapa jenis tekanan darah tinggi semasa mengandung.

Apakah Jenis Tekanan Darah Tinggi Boleh Berlaku Semasa Kehamilan dan Bagaimana Cara Rawatannya ?

Jika pembekal anda fikir anda mungkin mempunyai tekanan darah tinggi semasa mengandung, dia mungkin mahu melayan anda dengan aspirin dos rendah untuk membantu mencegahnya. Bercakap dengan pembekal anda untuk melihat jika rawatan dengan aspirin yang tepat untuk anda.Terdapat empat jenis utama tekanan darah tinggi semasa mengandung:

  1. Tekanan darah tinggi kronik. Ini adalah tekanan darah tinggi anda sudah mempunyai sebelum anda hamil atau yang membangun sebelum 20 minggu kehamilan. Ia tidak akan hilang sebaik sahaja anda melahirkan.

    Semasa mengandung, doktor anda akan memastikan tekanan darah anda di bawah kawalan. Tanpa rawatan, darah tinggi kronik boleh membawa kepada masalah kesihatan seperti kegagalan jantung atau strok. Beliau juga memeriksa tanda-tanda praeklampsia.

    Pembekal anda mengubah apa-apa ubat yang anda ambil jika ia tidak selamat untuk bayi anda. Sesetengah ubat tekanan darah, yang dipanggil ACE inhibitor dan penghalang reseptor angiotensin, boleh membahayakan bayi anda semasa kehamilan. Anda mungkin boleh berhenti mengambil ubat anda pada separuh pertama kehamilan. Tekanan darah cenderung untuk jatuh pada masa ini. Jangan berhenti mengambil sebarang ubat, walaupun, sebelum anda bercakap dengan pembekal penjagaan kesihatan anda.

    Pembekal anda boleh menggunakan ultrasound dan janin ujian kadar jantung untuk memeriksa pertumbuhan dan kesihatan bayi anda. Anda mungkin perlu untuk melahirkan awal jika tekanan darah tinggi anda menjadi lebih teruk atau jika anda pergi untuk mempunyai preeclampsia.
  2. Preeclampsia. Ini adalah suatu keadaan yang boleh berlaku selepas minggu ke-20 kehamilan atau selepas mengandung. Ia adalah apabila seorang wanita hamil mempunyai tekanan darah tinggi dan tanda-tanda bahawa beberapa organnya, seperti buah pinggang dan hati beliau, mungkin tidak berfungsi dengan betul. Sebahagian daripada tanda-tanda termasuk mempunyai protein dalam air kencing, perubahan dalam penglihatan dan sakit kepala yang teruk.

    Preeclampsia boleh dianggap sebagai masalah perubatan serius. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, ia boleh menjadi satu keadaan yang mengancam nyawa yang dipanggil eklampsia. Eklampsia menyebabkan sawan dan boleh membawa kepada koma. Walaupun anda mempunyai preeclampsia ringan, anda memerlukan rawatan untuk memastikan ia tidak menjadi lebih buruk. Tanpa rawatan, preeclampsia boleh menyebabkan buah pinggang, hati dan kerosakan otak. Rawatan bergantung kepada berapa teruk preeclampsia anda. Rawatan boleh terdiri daripada pemantauan yang teliti oleh pembekal anda untuk mendorong buruh.
  3. Tekanan darah tinggi semasa mengandung. Ini adalah tekanan darah tinggi yang hanya wanita hamil boleh mendapatkan. Tidak seperti preeclampsia, wanita dengan tekanan darah tinggi semasa mengandung tidak mempunyai protein dalam air kencing mereka. Keadaan ini bermula selepas 20 minggu kehamilan dan hilang selepas anda melahirkan. Sesetengah wanita dengan tekanan darah tinggi semasa mengandung mempunyai preeclampsia kemudian dalam kehamilan.

    Kita tidak tahu bagaimana untuk mengelakkan tekanan darah tinggi semasa mengandung. Tetapi jika anda mempunyai berat badan berlebihan atau obes, mencapai berat badan yang sihat sebelum kehamilan boleh mengurangkan peluang anda mempunyai keadaan ini.

    Ketika mengandung, pembekal anda memeriksa tekanan darah dan air kencing pada setiap lawatan pranatal untuk memantau tekanan darah tinggi anda. Dia boleh menggunakan ultrasound dan janin ujian kadar jantung untuk memeriksa pertumbuhan dan kesihatan bayi anda.
  4. Tekanan darah tinggi kronik dengan preeclampsia. Kira-kira 1 dalam 4 wanita dengan hipertensi kronik (25 peratus) mempunyai preeclampsia kemudian dalam kehamilannya.

    Ketika mengandung, pembekal anda montiors keadaan anda pada setiap lawatan pranatal. Dia boleh menggunakan ultrasound dan janin ujian kadar jantung untuk memeriksa perkembangan bayi anda.

Apakah Yang Boleh Berlaku Akibat Tekanan Darah Tinggi ?

Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi semasa mengandung, pembekal anda boleh membantu anda menguruskan masalah kesihatan yang paling melalui penjagaan pranatal biasa. Wanita hamil yang mempunyai tekanan darah tinggi adalah lebih cenderung berbanding wanita tanpa tekanan darah tinggi mempunyai komplikasi ini:

  1. Berat lahir rendah. Ini adalah apabila bayi mempunyai berat kurang daripada 5 paun, 8 auns. Tekanan darah tinggi boleh menyempitkan saluran darah dalam uterus (rahim). Bayi anda mungkin tidak mendapat oksigen dan nutrien yang mencukupi, menyebabkan dia berkembang perlahan-lahan.
  2. Kelahiran pra-matang. Ini adalah kelahiran yang berlaku terlalu awal, sebelum 37 minggu kehamilan. Walaupun dengan rawatan, seorang wanita hamil yang mempunyai tekanan darah tinggi yang teruk atau preeclampsia mungkin perlu untuk melahirkan awal untuk mengelakkan masalah kesihatan yang serius untuk dia dan bayinya.
  3. Mendadak plasenta. Dalam keadaan ini uri terpisah dari dinding rahim sebelum kelahiran. Ia boleh memisahkan sebahagian atau sepenuhnya. Jika ini berlaku, bayi anda mungkin tidak mendapat oksigen dan nutrien yang mencukupi. Pendarahan faraj adalah gejala yang paling biasa mendadak plasenta selepas 20 minggu kehamilan. Jika anda mempunyai pendarahan faraj semasa hamil, hubungi pembekal penjagaan kesihatan anda dengan segera.

Bagaimana Tekanan Darah Tinggi didiagnosis Semasa Mengandung ?

Kebanyakan wanita dengan tekanan darah tinggi semasa mengandung tidak mempunyai gejala. Jadi ia adalah penting untuk pergi ke semua lawatan penjagaan pranatal anda. Pembekal anda mengukur tekanan darah dan memeriksa air kencing anda untuk protein pada setiap lawatan. Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi, pembekal anda boleh membantu anda menguruskannya.

Apa Yang Anda Boleh Lakukan Jika Ada Tekanan Darah Tinggi Sebelum Mengandung ?

Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi kronik sebelum mengandung, pergi untuk pemeriksaan andaian sebelum anda cuba untuk hamil. Membuat pilihan yang sihat sebelum kehamilan boleh membantu anda menguruskan tekanan darah anda. Sebagai contoh, melakukan sesuatu yang aktif dan makan makanan yang sihat setiap hari untuk membantu anda mendapatkan untuk atau tinggal di berat badan yang sihat. Jika anda merokok, berhenti. Merokok adalah berbahaya bagi orang-orang yang mempunyai tekanan darah tinggi kerana ia merosakkan dinding saluran darah. Membuat perubahan ini boleh membantu anda mempunyai kehamilan yang lebih selamat.

sumber: marchofdime

Thursday, May 21, 2015

Diet sering gagal kerana anda tidak mengamalkan strategi diet yang betul. Bagaimana ini berlaku? Normalnya individu yang obses dengan istilah "diet" ini akan mengambil keputusan untuk tidak makan itu dan ini, yang kononya makanan itu membawa kepada kegemukan. Dalam waktu yang sama mereka lebih gemar makan junk food di mana ia adalah makanan ringan tetapi kalori tersembunyi adalah tinggi. Anda perlu tahu, diet tidak seimbang, boleh menyumbang kepada 2 masalah:

♥ nutrisi tidak seimbang - boleh memudaratkan tubuh dan dihinggapi pelbagai penyakit
♥ kalori tidak seimbang - boleh menyebabkan masalah kegemukan

kenapa masih gemuk ?

STRATEGI DIET YANG BETUL

Anda perlu amalkan waktu makan yang tetap pada setiap hari, iaitu tidak terlalu awal atau tidak terlalu lewat bagi setiap sesi makan. Cadangan masa makan dan contoh makanan adalah seperti di bawah:

1) Sarapan pagi (6 - 8 pagi)
60% karbohidrat ~ contoh buahan, kurma, kismis atau makanan manis
25% protein ~ susu rendah lemak

2) Minum pagi atau alas perut (9 - 11 pagi)
45% karbohidrat ~ contoh roti gandum penuh dan oat
40% protein ~ telur rebus

3) Makan tengahari (12 - 2 petang)
45% karbohidrat ~ 1 - 3 genggam nasi (bergantung pada tujuan anda, naik, turun atau maintain berat)
30% protein ~ sayuran dan sumber protein (elak dari pengambilan makanan berminyak)
Minum air kosong bukan air manis

4) Minum petang (3 - 5 petang)
45% karbohidrat ~ sama seperti alas perut
40% protein ~ sama seperti alas perut

5) Makan malam (6 - 9 malam)
45% karbohidrat ~ sama seperti makan tengahari (kuantiti dikurangkan)
30% protein ~ sama seperti makan tengahari (kuantiti dikurangkan)

6) Supper (10 -12 malam)
45% karbohidrat ~ roti gandum penuh atau oat
40% protein ~ soy protein, susu rendah lemak

Perkara (1) hingga (6) merupakan cadangan sahaja, terpulang pada anda untuk mempelbagaikan menu mengikut kesesuaian.

BAGAIMANA DENGAN KALORI ANDA?


Kalori yang diperlukan bagi setiap individu adalah berbeza-beza. Secarapuratanya lelaki dan wanita Malaysia memerlukan:
1) Lelaki - 2250 kalori sehari
2) Wanita - 1800 kalori sehari


Bagaimana pula untuk mencapai target berat anda melalui jumlah pembakaran kalori? Anda boleh rujuk jadual seperti di bawah (untuk jangka masa sebulan):

1) Bakar 8,000 kalori - berat turun 1 kg
2) Bakar 16.000 kalori - berat turun 2kg
3) Bakar 24,000 kalori - berat turun 3kg
4) Bakar 32,000 kalori - berat turun 4kg
5) Bakar 40,000 kalori - berat turun 5kg
6) Bakar 80,000 kalori - berat turun 10kg



BAGAIMANA UNTUK MENDAPAT BERAT YANG DIIMPIKAN?


Anda perlu setkan 'target' berat yang anda mahu turunkan dalam masa sebulan. Contoh kiraan adalah seperti di bawah:

Target penurunan berat dalam masa sebulan adalah 3kg
Ini bermakna anda perlu bakar 24,000 kalori dalam masa sebulan(seperti jadual di atas)

Untuk jangka masa sehari:
24,000 / 30 hari = 800 kalori sehari perlu di bakar

Untuk menurunkan 3kg dalam masa sebulan, anda perlukan kalori sebanyak:

Lelaki: 2250 - 800 = 1450 kalori
Anda memerlukan 1450 kalori sehari untuk mendapat target berat anda

Wanita: 1,800 - 800 = 1000 kalori
Anda memerlukan 1000 kalori sehari untuk mendapat target berat anda

Dalam hal ini, anda sememangnya perlu mengambil makanan yang mengenyangkan serta tahan lama dan ia mestilah mempunyai kalori yang rendah.

Nasihat saya, biarlah berat turun sedikit demi sedikit asalkan ia konsisten pada setiap bulan. Jika anda melakukan diet yang menyebabkan penuranan yang mendadak bimbang ia akan mengganggu tahap kesihatan anda.

Tidak lupa juga dengan senaman bina otot. Senaman ini bertujuan untuk memejalkan otot agar kulit anda tidak menggeleber jika anda berjaya menurunkan berat badan.

Pengambilan sumber protein yang cukup setiap hari adalah baik untukmengekalkan kepejalan otot serta untuk pembinaan tisu dan seldalam tubuh. Di harap info ini dapat membantu anda yang sedang mencari-cari cara betul untuk menurunkan berat badan.
Gula ni memang best, kalau tak makan gula memang tak seronok hidup. Makan goreng pisang pun nak cicah gula, teh tarik kena ada gula dan macam-macam lagi, termasuk pemimpin yang suka menggula-gulakan rakyat pun dikira gula juga. Tapi yang nak kena tahu, masalah gula tinggi ini, huhuhu, jom baca sikit kat bawah ini.



Tuesday, May 19, 2015

Memiliki tubuh yang langsing dan ideal merupakan dambaan bagi setiap wanita modern saat ini. Seringkali mereka merisaukan berat badannya yang kian hari semakin lama semakin mengembang. Selain kerana pola makan yang tidak teratur dan gaya hidup kurang sihat, masalah berat badan ternyata juga dipengaruhi oleh tingkat stress yang dialami seseorang.

diet ikut bentuk badan

Monday, May 18, 2015

Pernah tak dihantui masalah kulit yg memalukan? Diejek kengkawan gara-gara tompok panau di lengan dan dibelakang leher? Ada yg malu nak bercampur masyarakat gara-gara berkudis dan bernanah di kaki? Dengarje dh menggelikan.. takda siapa nak benda mcm ni jadi, tapi jangan bimbang.tiap-tiap penyakit InsyaAllah ada ubatnya.


jenis penyakit kulit


Penyakit kulit ni ada mcm2 jenis.. ada disebabkan jangkitan kuman seperti bakteria , virus dan kulat seperti kudis buta, kudis api, kurap, panau dan campak. Ada disebabkan oleh pengubahsuaian sistem imun badan kita seperti alahan, reaksi hipersensitif, resdung. Ada juga disebabkan masalah dlm darah (ekzema, psoriasis) dan sebagainya. Nak kenal lebih lanjut apa masalah kulit , boleh tengok info kt bawah ni:

1. Kudis

Penyakit kulit gatal yang menular and scabies, biasanya lebih ketara dirasai pada waktu malam. Sering muncul di tempat-tempat lembab pada badan seperti tangan, ketiak, kunci paha dan pada tangan dan kaki.

2. Kurap

Penyakit kulit menular yg disebabkan jangkitan kulat, dimana terdapat bahagian kecil yang kasar pada kulit dan dikelilingi lingkaran merah muda.

3. Panau

Penyakit kulit disebabkan sejenis kulat. Dikesan melalui bercak pada kulit disertai rasa gatal bila berpeluh, biasanya berwarna putih, coklat atau merah bergantung pd warna kulit penghidapnya. Paling banyak terjadi pada remaja usia belasan. Tapi golongan tua pun tak terkecuali ada.

4. Folikutis

Disebabkan serangan bakteria pada folikel rambut sehingga pustul terbentuk. Biasanya berlaku pada lelaki terutama di bahagian kulit berjanggut atau folikel berjanggut. Penderita biasanya rasa gatal-gatal dan pedih, lebih-lebih lagi bila rambut atau janggut dicabut. Sekiranya tak dirawat, folikulitis akar akan jadi kronik dan berlanjutan bertahun-tahun lamanya.

5. Ekzema

Nama lainnya Dermatitis Atopik. Ia disebabkan sentuhan atau alergi dan terjadi pada jenis individu yang mewarisi kulit yang terlalu peka terhadap keadaan sejuk, panas dan lembap. Tekanan emosi, mandi berlebihan dan penggunaan sabun yang kuat juga boleh menggalakkan penyakit ni! Bagi ekzema yang serius, kulit jadi kemerah-merahan dan membengkak. Pesakit akan menggaru-garu kulit kerana rasa tersangat gatal sehingga terdapat tanda cakaran. Akhirnya kulit akan merekah.

6. Kudis Buta

Penyakit kulit berjangkit disebabkan tungau betina yg menembusi permukaan bawah kulit dan bertelur di dalamnya. Tungau suka pada bahagian kulit yang lembut seperti selaput antara jari tangan, permukaan sebelah dalam lengan atas, peha, kaki, ketiak, buah dada, punggung dan pusat. Kulit akan rasa sangat gatal dan akan terluka akibat digaru. Patogen lain mungkin akan memasuki kulit melalui bahagian kulit yang terluka itu. Jika tak dirawat, ia boleh berjangkit dan menjangkiti orang lain melalui sentuhan tubuh dengan pengidap kudis buta ataupun dari tempat tidur dan pakaian yang penuh dengan tungau.

Sunday, May 17, 2015

Apakah anda mempunyai perut buncit dan ingin memliki perut rata? Perut buncit adalah masalah utama bagi sesetengah wanita. Bahkan, ada wanita yang tidak berani untuk tampil dengan pakaian yang menampakkan bentuk badannya kerana perutnya tidak sesuai dengan ukuran.


tips perut buncit


Perut buncit boleh dialami oleh sesiapa sahaja, baik kaum wanita mahupun lelaki. Selain itu, ia ia juga boleh terjadi pada orang dewasa dan kanank-kanak. Kebanyakan orang cuba mengecilkan atau meratakan perut dengan cara yang instan untuk mendapatkan hasil yang lebih pantas. Namun, cara tersebut hanya akan membuatkan badan menjadi tidak sihat kerana menggunakan bahan-bahan kimia berbahaya dan banyak mengandungi zat pengawet.

Untuk menghindari efek buruk tersebut, anda boleh mencuba cara mengecilkan perut dengan cara semulajadi yang tentunya tidak akan membahayakan kesihatan anda. Bahkan, anda juga boleh memiliki perut rata dalam waktu yang singkat. Berikut beberapa tips yang diperoleh daripada sumber Indiatimes.com dan cara mendapatkan perut rata ini juga tidak menggunakan sebarang ubat diet.

Langkah Pertama - Senaman Mudah

Jika anda ingin membentuk otot dan membakar lemak pada waktu yang serentak, anda perlu melakukan senaman rutin seminggu 3 kali. Tidak perlu melakukan senaman berat, memadai senaman ringan seperti push-up, sit up, serta pull up, semuanya dilakukan satu set per hari. Tambahkan satu minit senaman melompat tali,anda dapat membakar sekitar 500-600 kalori setiap latihannya.

Langkah Kedua - Bina Otot

Anda harus melatih otot-otot perut anda tiga kali dalam seminggu. Carilah di internet senaman-senaman ringan yang melatih otot perut.Lakukan selama 30-60 saat per hari, dan lakukan selama sehari tiga kali.

Langkah Ketiga - Makan Buah

Anda perlu juga memberikan perhatian pada makanan yang anda ambil.Buah-buahan yang mengandungi banyak serat boleh membantu anda untuk tabah menahan lapar. Atau pilihlah pasta ataupun daging yang rendah kalori, perhatikan juga pengambilan gula. Jangan ambil terlalu berlebihan.

Langkah Keempat - Kurangkan Garam

Untuk menghindari penyerapan air yang berlebihan, kurangilah pengambilan natrium. Natrium banyak terdapat pada makanan masin yang banyak mengandungi garam. Gantilah dengan rempah-ratus untuk menggantikan rasa masinnya.

Langkah Kelima - Hindari Stress

Hindari stress dan depresi berlebihan! Beberapa hormon penyebab rasa lapar akan meningkat ketika anda stress. Usahakan agar tetap tenang dalam menghadapi setiap masalah yang mendatang.

sumber: wow
Dah lama tak jalan-jalan tengok blog team Diet Diet Sihat, di bawah ialah satu entry blog dari Mama Elly, memang sangat simple artikel ini, dan saya republish balik, untuk anda baca dan amalkan, memang sangat bagus, mudah, selain dari makan supplemen terbaik.


cantik cara murah


  1. Timun sejuk untuk segarkan mata 
  2. Minum 2 liter air setiap hari 
  3. Uncang teh untuk mata letih 
  4. Taburkan bedak talkum di rambut dan sikat untuk menyegarkannya 
  5. Pakai Losyen dan stokin untuk kaki lembut 
  6. Cukur bulu kaki menggunakan perapi rambut 
  7. Gunakan jus lemon untuk rambut berkilau 
  8. Minumlah sedikit susu 
  9. Gosok buah strawberi pada wajah 
  10. Sapukan ubat gigi pada kawasan gigitan serangga 
  11. Simpan pengilat kuku dalam peti sejuk 
  12. Gunakan baking soda pada gigi untuk memutihkannya 
  13. Vaseline untuk mencantikkan bulu kening 
  14. Lipstik di pipi jika anda kehabisan pemerah pipi 
  15. Sapukan minyak wangi pada sikat rambut 
  16. Lakukan "fish pedicure" 
  17. Sudu sejuk untuk kurangkan mata bengkak 
  18. Madu sebagai masker wajah 
  19. Stim wajah dengan air tambahan herba segar 
  20. Panaskan penggulung bulu mata sebelum guna 
  21. Tidur menelentang untuk elakkan kedutan 
  22. Tambahkan gula ada sabun sebagai skrub 
  23. Jus lemon untuk memutihkan kuku 
  24. Simpan pensil kening dan pensil mata didalam peti sejuk 
  25. Gosok wajah dengan kiub ais atasi kedutan dan jerawat 
  26. Alas bantal sutera elakkan kedutan 
  27. Serbuk kopi sebagai skrub untuk atasi selulit 
  28. Hiris avokado dan gunakan sebagai skrub badan 
  29. Mandi air sejuk untuk jadikan saiz payudara lebih besar 

sumber: sihatbymamaelly
Salam sejahtera semua, apa khabar ? Hari ini jom kita baca sedikit 5 bahan semula jadi ini , bagus diamalkan untuk melawan kolesterol jahat dalam badan kita. Memang bagus dan mudah didapati di kedai, pasar malam. Kalau rajin , boleh tanam.


lawan kolesterol

Saturday, May 16, 2015

Sembelit ini memang satu masalah negara, selain buasir dan adik beradiknya yang lain. Tapi boleh kata sembelit ini menyeksakan, dan tak kira usia, kanak-kanak ,bayi dan orang dewasa, dan remaja tua, semuanya pernah rasa sembelit, sampai terbelit.


masalah sembelit

Thursday, May 14, 2015

Buah Naga atau Dragon Fruit adalah sejenis buah yang memiliki kulit luar berwarna merah. Isinya juga merah dan ada juga yang putih dengan biji-biji bersaiz kecil berwarna hitam. Buah naga sedap dimakan begitu sahaja tetapi lagi sedap bila dimakan bersama aiskrim. Korang suka makan buah naga?


dragon fruit terbaik

Amalan memakan sebiji epal hijau setiap hari adalah amat digalakkan kerana khasiat epal hijau itu sendiri. Lebih-lebih lagi kepada individu yang ingin menurunkan berat badan, ini kerana epal hijau mampu mengurangkan kolesterol dalam badan.


makan epal jadi sihat

Wednesday, May 13, 2015

Memang kolesterol ni pembunuh yang senyap kalau tak dirawat, tapi takpa, bukan bermakna kita tak boleh tahu badan kita ni banyak kolesterol ke tidak. Janji korang baca kat bawah ini, 14 tanda kolesterol korang makin tinggi dan tinggi. Jawabnya kena berubat.


cara kawal kolesterol

Salam sejahtera semua. Hari ni terbaca lagi blog kesihatan, oklah, nak share dengan korang 3 keburukan minum ais, info menarik ni terbaca dalam blog janahazana, memang cool dan best artikel dia, ok jom baca semua.


keburukan minum ais

Sebenarnya nak dapatkan supply susuibu yang banyak adalah sesuatu yang perlu diusahakan. Penghasilan ini melibatkan otak, hormon dan tubuh badan kita yang kita tidak dapat kawal dengan butang 'on-off'. Perlu banyak usaha untuk memberi signal pada otak dan hormon. Disini saya nak kongsikan beberapa tips-tips yang dari ibu-ibu yang telah berjaya dalam mengumpul stok yang banyak. Moga ini dapat memberi sedikit info pada ibu-ibu ya:


tips susu banyak

Tuesday, May 12, 2015

Anda suka makan buah belimbing? Sedap, dan menyejukkan badan. Itu dua manfaat buah belimbing yang terus kita ingat bila orang tanya tentang manfaatnya. Sebenarnya ada banyak. Di dalam ini saya senaraikan 9 khasiat buah belimbing yang anda suka makan tu. Tak sangka buah ni banyak betul khasiatnya.


kebaikan belimbing


  1. Kolesterol - Boleh mengurangkan tahap kolestrol dan menyenangkan anda membuang dengan melembutkannya. kolestrol yang tinggi boleh menyebabkan sakit jantung dan strok. Kalau anda rasa jantung anda perlu “dibersihkan”, buah ini dapat membantu anda.
  2. Sakit  Kepala - Merebus daun dan akarnya (boleh disediakan bersama ataupun berasingan) boleh membantu menyembuhkan sakit kepala, panau atau cacar air. Jarang kita dengar tip ini di dalam Malaysia tetapi di luar negara ini adalah salah satu cara tradisional untuk kurangkan sakit di kepala.
  3. Mabuk - Buah ini boleh membantu untuk mengurangkan mabuk dan kepanasan. Untuk hilang mabuk, anda boleh makan belimbing masam, stimkan dalam air, dan makan. Ini pun tip daripada dunia Barat. Kalau anda tiba-tiba mabuk-mabuk (ataupun betul-betul rasa mabuk), anda bolehlah cuba.
  4. Mata - Buah ini juga dikenali untuk merawat sakit mata
  5. Susu badan - Diberikan kepada ibu yang menyusukan anak kerana dipercayai boleh mengstimulasi pengaliran susu badan.
  6. Loya - Untuk loya dan senak perut, makan separuh daripada buah belimbing dan makan bahagian satu lagi selepas tiga jam.
  7. Vitamin C - Buah belimbing kaya dengan kandungan vitamin C dan boleh membantu menangkis selsema musim sejuk dan selsema. Seperti yang diketahui, vitamin C penting untuk kulit.
  8. Fiber - Disyorkan sebagai buah untuk diet kerana kandungan fiber yang tinggi dan kalori yang rendah. Fiber yang tinggi membolehkan perut anda memproses makanan dengan lebih efisen. Senang untuk anda hilangkan berat anda.
  9. Antioksida - Belimbing juga kaya dengan antioksidan dan flavonoids. Seperti yang anda tahu, antioksidan adalah penting untuk penjagaan kulit dan melindungi sel daripada dirosakkan oleh oksigen. Sumber lain flavonoid adalah epal, buah pear, strawberries, dan tomato.
sumber: kokotiam 
Kelelahan adalah keluhan yang sangat umum, dan biasanya disebabkan oleh gaya hidup. Seseorang merasa lelah karena banyak hal: tidur malam terlalu pendek, stres, bekerja keras, dll. Kelelahan juga disebabkan penyakit yang memerlukan diagnosis dan perawatan lebih lanjut, misalnya,penyakit jantung, sleep apnea(gangguan bernafas saat tidur), hipotiroidisme, anemia, diabetes atau bahkan kanker.

Dalam kebanyakan perawatan yang paling efektif untuk kepenatan adalah istirahat dan tidur yang cukup. Bila Anda masih merasa lelah meskipun sudah cukup istirahat dan tidur, beberapa perubahan gaya hidup berikut dalam rutin harian anda.


kepenatan

Monday, May 11, 2015

Asma atau 'Bronchiol asthma' bererti seseorang itu mengidap penyakit dimana salur-salur pernafasannya akan mengecil ketika asthma menyerang. Inilah yang menyebabkan seseorang itu sukar bernafas dan nafasnya akan berbunyi. Peringkat kedua asthma adalah apabila berlaku radang 'inflamation' di dinding-dinding salur pernafasan tersebut atas tindakbalas badan. Dalam keadaan biasa dan normal kanak-kanak itu tidak mempunyai apa-apa tanda, kerana proses pengecilan itu adalah sementara. 

Walaupun asthma secara amnya seperti penyakit biasa, tetapi kadangkala penyakit asthma yang teruk boleh juga menyebabkan maut dan asthma yang tidak terkawal boleh menyebabkan kanak-kanak itu mempunyai tumbesaran yang terganggu.


sesak nafas

Krim yang melegakan dan diuji secara klinikal ini berkesan untuk melembutkan kulit anda, termasuk kulit yang kasar dan keras pada lutut, siku dan kaki, dengan kesejukan mentol dan tidak melekit, dan dirumus daripada ekstrak tulen herba semula jadi yang sungguh menyegarkan termasuk sej, horse chestnut, yarrow dan rosemary


krim serba guna
Penyahhidratan merupakan faktor utama yang sering mengakibatkan kelesuan dan menjejaskan prestasi atlet. Shaklee Performance® terbukti secara klinikal mampu menghidratkan tubuh dengan lebih berkesan berbanding air. Di samping itu, Performance mengandungi lebih banyak elektrolit dan membekalkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman penghidratan terkemuka.


minuman tenaga semulajadi

Chewable Vita-C Shaklee telah mengalami revolusi baru apabila formulasinya ditingkatkan dengan tambahan Bioflavanoid Complex dan menjadi supplement vitamin C paling lengkap dipasaran. Ia sekarang menggunakan nama baru iaitu Chewable Vita C Plus.

Lebih menarik, Chewable Vita-C ini bukan sahaja boleh dinikmati oleh kanak-kanak berusia 4 tahun ke atas malah turut boleh dinikmati oleh orang dewasa yang tidak suka vitamin berbentuk pil yang perlu ditelan dengan air. Mudah sahaja untuk makan Chewable Vita C ni. Hanya perlu hisap atau kemam sahaja di dalam mulut.


vitamin C shaklee kanak-kanak

Mungkin ramai tercari-cari vitamin yang bagus untuk kanak-kanak, Kini shaklee dengan keluaran yang terkini Vita-lea for Children dengan formula terbaru, dicipta berteraskan kajian sains pemakanan yang telah dijalankan lebih 100 tahun serta bersandarkan paduan kepakaran para pakar pemakanan dan saintis penyelidik Shaklee. Ia mengandungi mikronutrien berspektrum luas.


vitamin untuk kanak-kanak

Sunday, May 10, 2015

Peppermint Ginger Plus dari Shaklee mempunyai fungsi dan khasiat yang tersendiri setanding dengan vitamin-vitamin Shaklee yang lain. Fungsi dan kelebihan Peppermint Ginger Plus ini menyebabkan ia menjadi pilihan ramai pengguna

Peppermint Ginger diperbuat dari bahan semulajadi dan bukan bahan sintetik. Ia telah diuji secara klinikal dan terbukti mengatasi masalah-masalah yang dinyatakan.


buang angin cara mudah

Herb-Lax Shaklee mengandungi adunan pelbagai herba yang sering digunakan secara tradisional untuk melegakan sembelit dan melancarkan fungsi usus. Herb-Lax bertindak secara lembut bagi membantu anda menangani masalah pembuangan air besar yang mungkin dialami sekali-sekala. 

Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang berisiko menghidap lupus eritematosus sistemik hendaklah berbincang dengan doktor mereka sebelum mengambil produk ini. Tidak mengandungi perisa atau pewarna tiruan, pemanis atau pengawet.


julap semula jadi

Bawang putih terkenal sebagai antibiotik semulajadi. Digunakan turun temurun sebagai bahan masakan seluruh dunia. Memakan bawang putih / garlic segar dapat mengelakkan dari penyakit berjangkit seperti selesema. Bawang putih / garlic mengandungi pelbagai jenis komposit fisiologi yang terdiri dari bahan sulfat untuk menentang bahan anti-oksidan dan anti-kanser. Dari sinilah asal bau garlic.


bawang putih


Multivitamin merujuk kepada dietary suplement yang mengandungi vitamin larut lemak (A, D, E, K), vitamin larut air (B1, B2, B6, B12, C, Folic Acid, Niacin, Pantothenic Acid, Biotin) dan mineral-mineral penting(calcium, phosphorus, iron, iodine, magnesium, manganese, copper, zinc, dan berbagai lagi). Vitamin dan mineral ini diistilahkan juga sebagai mikronutrien yang diperlukan dalam badan dalam kuantiti yang sangat kecil. Mikronutrien ini berbeza dengan ‘makronutrien’ (Karbohidrat, Lemak dan Protein) yang berfungsi membekalkan kalori. Dengan kata lain, mikronutrien adalah bersifat ‘kosong kalori’.


vitamin sihat untuk badan
Carotamax Shaklee terdiri daripada Enam Karotenoid Terbaik. CAROTOMAX® merupakan campuran luar biasa yang menggabungkan alfa-karotena, astaxanthin, beta-karotena, lutein, likopena dan zeaxanthin yang memberikan faedah karotenoid yang lengkap.

Jika anda tercari-cari vitamin antioksidan terbaik, bolehlah segera mendapatkan Carotomax Shaklee. Ia sangat bagus untuk masalah rabun. Ia juga bagus untuk anda yang mempunyai masalah kulit berjerawat. Hendak cantik mudah sebenarnya. Cuma anda perlu memilih vitamin terbaik untuk kulit anda.


vitamin A

Friday, May 8, 2015

Zink ialah mineral penting yang terkandung dalam setiap sel tubuh kita. Ia mengaktifkan tindakan hampir 100 jenis enzim, iaitu bahan-bahan pencetus tindak balas biokimia dalam tubuh anda. Zinc Complex Shaklee membekalkan zink, bahan utama untuk kesihatan yang sempurna dan amat diperlukan untuk metabolisme karbohidrat, lemak dan protein. Zinc Complex Shaklee juga merupakan sumber kalsium yang berkualiti untuk kesihatan keseluruhan badan anda.


lelaki kacak

Air putih merupakan salah satu minuman segar dan sangat menyehatkan bagi seluruh anggota tubuh anda. Tak bisa di bayangkan, jika tubuh kekurangan cairan atau air putih dalam jangka waktu yang relatif lama. Haus merupakan salah satu respon tubuh yang membutuhkan asupan cairan dalam waktu segera. Berdasarkan faktanya, seluruh organ tubuh manusia membutuhkan cairan atau air dalam jumlah yang cukup untuk menunjang berbagai aktiviti yang dilakukan. Waktu terbaik untuk mulai mencukupi kebutuhan air putih yaitu di pagi hari.


kebaikan minum air


1. Selalu Tampil Awet Muda. 

Faktanya, minum air putih di pagi hari sangat efektif membuang dan membersihkan racun yang berada di darah melalui keringat dan urine. Sehingga tubuh akan lebih sehat dan segar sepanjang hari. 

2. Peremajaan Otot Dan Sel-Sel Darah Anda. 

Minum air putih di pagi hari bermanfaat untuk memperbaharui organ otot serta seluruh sel darah di tubuh. 

3. Penyeimbang Sistem Getah Bening. 

Saat sistem getah bening dapat bekerja dengan optimal, maka tubuh akan memiliki kekuatan lebih untuk melawan infeksi yang dapat menganggu kualiti kesihatan tubuh yang anda miliki.

4. Kawal Berat Badan Tubuh. 

Berat badan yang ideal merupakan impian setiap orang. Bagi anda yang ingin menyesuaikan berat badan yang ideal, maka mulailah mencukupi minum air putih di pagi hari. 

5. Miliki Usus Besar Yang Sihat. 

Usus besar merupakan salah satu organ di sistem pencernan kita. Dengan minum air putih di pagi hari. akan berdampak positif untuk kesehatan usus besar. Sehingga penyerapan nutrisi makanan dapat berjalan dengan baik pula. 

6. Organ Ginjal Yang Lebih Sihat. 

Mencukupi kebutuhan asupan air putih di pagi hari dapat membantu meringankan kerja organ ginjal sekaligus menjaga kesehatan organ ginjal tersebut. 

7. Mudah Buang Air Besar. 

Bagi seseorang yang mengalami sembelit atau susah air besar di pagi hari, maka sebaiknya minum air putih saat bangun tidur yang mana bertujuan untuk membantu melancarkan buang air besar tersebut.

sumber: infokesehatan
Assalamualaikum semua. Salam jumaat. Nampaknya hari ini Dila nak cerita sikit pasal Jantung . hoo, memang seriklah jugak nak cerita pasal Jantung ni. Hoo, dulu bos Dila, dah sengsara sikit pasal ayahnya kena pergi IJN pasal jantung dan strok. Oklah, hari ni nak cerita je mudah, cara nak jaga jantung.



jantung sihat

Thursday, May 7, 2015

Salam sejahtera. bagus ke makan bawang putih nih ? hoo memang bagus. Ada orang kata boleh merawat macam-macam penyakit, buat badan jadi kuat, oklah jom kita tengok 10 manfaat dan kebaikan bawang putih untuk kesihatan anda.



Wednesday, May 6, 2015

Bagi mengatasi masalah badan lesu di pagi hari ni, terdapat 7 tip yang boleh anda amalkan. Bermula daripada sebelum anda tidur, sehinggalah anda terjaga pada keesokan paginya. Cubalah, bangun subuh sikit , doa, insyaallah


badan lesu


Kehamilan adalah masa yang paling sesuai untuk anda mula menjaga diri anda dengan baik dari kedua-dua segi fizikal dan juga emosi. Anda memberi diri anda peluang terbaik untuk melalui kehamilan bebas daripada masalah dan memperolehi bayi yang sihat jika anda mengikuti beberapa panduan yang mudah:


ibu mengandung

Tuesday, May 5, 2015

Masalah berat badan merupakan masalah yang sangat pelik dan sering dipertanyakan oleh mereka yang mengalami kegemukan. Menjadi gemuk merupakan mimpi buruk bagi sebahagian mereka terutama bagi mereka yang sangat mementingkan penampilan. Kegemukan juga akan mengurangkan rasa kurang percaya dan kurang keyakinan dalam diri. Namun yang demikian, tidak semua mereka yang mengalami kegemukan adalah mereka yang tidak berjaya. Terdapat juga tokoh-tokoh yang berjaya kini memiliki badan yang gemuk. Namun, berkemungkinan mereka ini tetap mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti bersukan misalnya. 





Menurut Dr. Zahara Abdul Manaf pakar dietetic ‘Langkah paling sesuai dan mudah untuk menurunkan berat badan dengan mengamalkan pemakan yang sihat dan bersenam. Tidak perlu pengambilan pil kurus yang mana ia akan membeir kesan sampingan kepada tubuh badan.’ Disebabkan wujudnya kegusaran terhadap masalah kegemukan ini, di sini di sertakan beberapa langkah yang boleh di ikuti kita untuk mengawal berat badan.

1. Tingkatkan Keyakinan Diri

“saya harus boleh!!!”. Tanamkan tiga perkataan ini dalam setiap langkah pertama dalam hidup kita bagi mengawal masalah berat badan. Godaan akan sentiasa datang namun kita harus sentiasa ingat bahawa kita mampu mengawalnya. Sentiasa menjadikan mereka yang telah berjaya menurunkan berat badan sebagai motivator dalam proses mengurangkan berat badan. . Mereka akan membantu kita dengan memberikan dorongan apabila kita mengalami putus asa dengan program penurunan berat badan yang sedang di lakukan.

2. Mengambil Sarapan

Sarapan merupakan perkara yang wajib dilakukan bagi mereka yang ingin menjaga berat badan mereka. Menurut kajian, kita seharusnya jangan meninggalkan rumah pada waktu pagi tanpa menjamah sebarang makanan kerana sumber makanan yang dimakan akan memberikan kita cukup tenaga untuk melakukan aktiviti seharian. Tidak perlu mengambil menu sarapan makanan yang berat berat. Memadailah dengan hanya mengambil pisang, yogurt, sereal, roti dan lain-lain yang bersesuaian kerana makanan yang ringan ini mengandung banyak serat dan protein yang akan membuatkan kita berasa kenyang sehingga tiba waktunya makan tengahari.

3. Label Makanan

Sediakan beberapa waktu sejenak untuk membaca kandungan gizi pada label makanan. Yang perlu diperhatikan adalah kandungan kalorinya kerana zat inilah yang berperanan dalam menambahkan berat badan seseorang apabila diambil secara berlebihan. Sesuaikan keperluan tenaga atau kalori kita dalam sehari dengan catatan yang tertera dalam label makanan tersebut.

4. Makan Dengan Betul. 

Untuk jangka pendek sememangnya diet akan menurunkan berat badan kita, namun apabila ketika berdiet ia di hentikan maka berat badan akan bertambah kembali. Makan makanan yang sihat ketika diet atau mengurangi beberapa jenis makanan tidak semestinya akan membuat berat badan turun. Tetapi yang paling penting adalah dengan memilih makanan yang seimbang nilai gizinya sesuai dengan keperluan tubuh kita kerana kalori yang dimakan akan dimanfaatkan secara secapa optimum.

5. Makan Secara Teratur.

Tubuh secara semulajadi akan menurunkan metabolisme apabila berasa lapar. Hal ini tentu tidak begitu baik sewaktu menjalani proses penurunan berat badan. Jadi, bagi menghindari hal tersebut maka pola makanan harian yang seimbang dan rutin perlu di lakukan setiap hari. Pastikan jumlah makan juga minimumnya 3 kali sehari iaitu pada waktu pagi, tengahari dan awal malam.

6. Banyakkan Pengambilan Makanan Berserat.

 Serat adalah sangat penting untuk menjaga tubuh kita agar tetap sihat. Serat yang kita makan sehari hari adalah berfungsi bagi membantu menurunkan kolesterol dan melancarkan saluran pencernaan. Serat juga boleh mengenyangkan dan secara semulajadi mengurangi jumlah makanan yang tidak berguna. Sebahagian besar serat mempunyai kandungan air yang tinggi dan kalori yang rendah dan ia sesuai sebagai bahan makanan yang di perlukan bagi menurunkan berat badan.

7. Mengambil Makanan Yang Sihat.

Pilihlah makanan yang tidak mengandung lemak yang banyak dan perbanyakkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran. Selain itu juga pilihlah minyak sayur sebagai sumber lemak kerana minyak sayuran mengandung lemak yang kurang. Jadi sebagai alternatif lain, kita perlu makan makanan yang mengandung banyak Omega 3 seperti ikan. Banyakkan memakan makanan yang mengandung protein dalam jumlah banyak akan membuat perut kita berasa kenyang dalam beberapa jam sehingga mengurangi keinginan kita untuk makan makanan yang mengandung kalori tinggi.

8. Olah raga dan senaman.

Sesuaikan olah raga yang di pilih dengan keadaan tubuh. Salah satu olah raga yang sihat, murah dan boleh dilakukan oleh semua orang adalah berjalan kaki. Berjalan minimum 5 kilometer sehari dan usahakan selalu untuk menambah jarak kita berjalan adalah sesuatu yang digalakkan. Ingat, senaman tidak hanya menurunkan berat badan kita tetapi juga supaya tubuh kita menjadi lebih sihat.

9. Minum air secukupnya.

Beberapa ahli dan pakar kesihatan menyatakan bahawa, dengan meminum air yang cukup maka kita akan terhindar daripada makan secara berlebihan. Disarankan agar kita minum air sebanyak 6 hingga 8 gelas sehari. Selain untuk mengawal berat badan, air juga mampu mejadikan tubuh kita sihat dan cergas serta terhindar dari risiko penyakit.

Monday, May 4, 2015

Setiap otak berubah mengikut umur, dan fungsi mental berubah bersama-sama dengan ia. Penurunan mental adalah perkara biasa, dan ia adalah salah satu akibat paling ditakuti penuaan. Tetapi kemerosotan kognitif tidak dapat dielakkan. Berikut adalah 12 cara anda boleh membantu mengurangkan risiko yang berkaitan dengan usia kehilangan ingatan.


mental baik


1. Dapatkan rangsangan mental

Melalui penyelidikan dengan tikus dan manusia, doktor mengesyaki bahawa aktiviti cerdas merangsang sambungan baru antara sel-sel saraf dan mungkin juga membantu otak menghasilkan sel-sel baru, membangunkan neurologi "keplastikan" dan membina rizab fungsi yang menyediakan perlindungan terhadap kehilangan sel akan datang.

Sebarang aktiviti mental merangsang seharusnya membantu membina otak anda. Membaca, mengambil kursus, cuba "gimnastik mental," seperti teka-teki perkataan atau masalah matematik Eksperimen dengan perkara-perkara yang memerlukan ketangkasan manual dan juga usaha mental, seperti lukisan, lukisan dan kraf lain.

2. Dapatkan senaman fizikal

Kajian menunjukkan bahawa menggunakan otot anda juga boleh membantu minda anda. Haiwan yang kerap bersenam menambah bilangan saluran darah kecil yang membawa darah yang kaya dengan oksigen ke kawasan otak yang bertanggungjawab untuk pemikiran. Senaman juga mendorong perkembangan sel-sel saraf baru dan meningkatkan sambungan antara sel-sel otak (sinaps). Ini menyebabkan otak yang lebih cekap, plastik, dan penyesuaian, yang diterjemahkan ke dalam prestasi yang lebih baik pada haiwan penuaan. Senaman juga merendahkan tekanan darah, meningkatkan tahap kolesterol, melawan kencing manis, dan mengurangkan tekanan mental, semua yang boleh membantu otak anda serta jantung anda.

3. Perbaiki diet anda

Pemakanan yang baik boleh membantu minda anda dan badan anda. Berikut adalah beberapa perkara khusus:

Menyimpan kalori anda di cek. Dalam kedua-dua haiwan dan manusia, pengambilan kalori dikurangkan telah dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah daripada penurunan mental di usia tua.

Makan makanan yang betul. Ini bermakna mengurangkan pengambilan lemak tepu dan kolesterol daripada sumber haiwan dan asid trans-lemak daripada minyak sayuran separa hidrogenasi.

Ingat B anda. Tiga B vitamin, asid folik, B6 dan B12, boleh membantu menurunkan paras homocysteine ​​anda, tahap yang telah dikaitkan dengan peningkatan risiko demensia. Bijirin diperkaya, bijirin lain, dan sayur-sayuran berdaun hijau merupakan sumber terbaik vitamin B.

4. Perbaiki tekanan darah anda

Tekanan darah tinggi di midlife meningkatkan risiko penurunan kognitif di usia tua. Gunakan pengubahsuaian gaya hidup untuk menjaga tekanan anda serendah yang mungkin. Tinggal tanpa lemak, bersenam secara tetap, menghadkan alkohol anda untuk dua minuman sehari, mengurangkan tekanan, dan makan dengan betul.

5. Perbaiki Kandungan Gula

Diabetes adalah faktor risiko yang penting bagi demensia. Anda boleh melawan diabetes dengan memakan betul, bersenam secara tetap, dan tinggal tanpa lemak. Tetapi jika gula darah anda kekal tinggi, anda akan memerlukan ubat-ubatan untuk mencapai kawalan yang baik.

6. Perbaiki Paras kolesterol anda

Tahap LDL ("buruk") kolesterol meningkatkan risiko demensia, seperti yang dilakukan oleh tahap rendah HDL ("baik") kolesterol. Diet, senaman, kawalan berat badan, dan mengelakkan tembakau akan pergi jauh ke arah meningkatkan kadar kolesterol anda. Tetapi jika anda memerlukan bantuan lanjut, tanya doktor anda mengenai ubat-ubatan.

7. Pertimbangkan aspirin dos rendah

Kajian pengamatan menunjukkan bahawa penggunaan jangka panjang daripada aspirin dan lain-lain bukan steroid ubat anti-radang (NSAID) boleh mengurangkan risiko demensia sebanyak 10% -55%. Ia berharap maklumat, tetapi ia awal. Pakar tidak bersedia untuk mengesyorkan aspirin khusus untuk demensia.

8. Elakkan tembakau

Elakkan tembakau dalam semua bentuk.

9. Jangan menyalahgunakan alkohol

Minum yang berlebihan adalah faktor risiko utama untuk demensia. Jika anda memilih untuk minum, hadkan kepada dua minuman sehari. Tetapi jika anda menggunakan alkohol secara bertanggungjawab, anda sebenarnya boleh mengurangkan risiko demensia. Sekurang-kurangnya lima kajian telah dikaitkan alkohol dos rendah dengan penurunan risiko demensia di kalangan orang dewasa yang lebih tua.

10. Penjagaan emosi anda

Orang yang cemas, tertekan, tidur-dilucutkan, atau habis cenderung untuk menjaringkan buruk pada ujian fungsi kognitif. Skor miskin tidak semestinya meramalkan peningkatan risiko penurunan kognitif di usia tua, tetapi kesihatan mental dan tidur nyenyak memang matlamat penting.

11. Melindungi kepala anda

Anda mungkin terkejut apabila mengetahui bahawa sederhana kepada kecederaan kepala yang teruk pada awal kehidupan meningkatkan risiko kemerosotan kognitif di usia tua. Gegar otak meningkatkan risiko dengan faktor 10.


12. Membina rangkaian sosial

Ikatan sosial yang kukuh telah dikaitkan dengan tekanan darah rendah dan jangkaan hayat yang lebih panjang.


Mungkin kita semua cucu~cicit dah mengetahui bahawa pokok kelapa yang terkenal dalam kehidupan orang Melayu sejak temurun adalah sejenis pohon yang banyak kegunaannya. Namun buah kelapa pula mengandungi khasiat yang tidak ternilai kepada dunia kosmetik dan kesihatan manusia pada abad ini; seperti berikut: 


manfaat minyak kelapa

1. Sebagai Kegunaan Dalam Produk Kosmetik

Minyak kelapa berfungsi sebagai pelembab bagi segala jenis kulit, khususnya kulit kering dan kulit berkedut. Lemak yang terkandung dalam minyak kelapa juga membantu mengurangi kerutan dikulit muka. Selain itu minyak kelapa membantu mengatasi masalah kulit seperti psoriasis, dermatitis, eczema dan permasalahan kulit lainnya. Kini semakin banyak minyak kelapa digunakan dalam produk2 rawatan kulit di negara2 Barat.


2. Pelbagai guna sapuan dan Urutan/Massage

Minyak kelapa boleh digunakan sebagai sapuan dibahagian perut yang memulas, untuk meredakan kanak2 yang tidak mahu berhenti menangis dan sebagai minyak urut, terutama untuk mengurangkan rasa panas dalam badan.



3.Penyerapan Vitamin dan Zat Galian

Sari lemak dalam minyak kelapa mengandung elemen2 anti-bakteria yang boleh membantu membunuh virus dan parasit yang menyebabkan tekak loya, naluri ingin muntah atau rasa mual. Sari lemak dalam minyak kelapa itu juga membantu dalam menyerapkan vitamin dan zat2 mineral serta asid amino yang sangat berguna untuk menyihatkan tubuh badan. 


4. Membantu proses metabolisme tubuh

Oleh kerana minyak kelapa mengandungi kalori lemak yang amat rendah di dunia, maka ia telah terbukti dapat mencernakan proses metabolisme dalam tubuh badan untuk memberi tenaga /energy, meredakan radang tyroid; mengurangkan kandungan lemak dalam badan, menguatkan otot dan meningkatkan daya tahan badan terhadap penyakit (imunisasi). 


5. Penyembuhan luka

Kajian terbaru di Amerika Syarikat mendapati minyak kelapa jika disapukan kepada sebarang luka dikulit tubuh akan membentuk satu lapisan kimia tipis yang akan melindungi luka tersebut dari serangan bakteria atau kuman luar. Dengan cara ini minyak kelapa dapat mempercepat proses penyembuhan luka.


6. Merawat Rambut

Kini minyak kelapa merupakan salah satu produk paling ampuh untuk penyuburan rambut kerana kandungan proteinnya boleh memperbaiki rambut yang rusak, menghapuskan kelemumur dan merawat beberapa jenis masalah kulit kepala.

7. Sebagai Kumuran 

untuk menghilangkan bau nafas dan menguatkan kesihatan mulut serta gigi.