Thursday, March 14, 2013

Impian ramai wanita untuk memiliki kulit wajah yang putih, bersih, gebu dan mulus. Masalah jerawat, jeragat merupakan musuh utama untuk memiliki impian ini. Pelbagai cara, ubat, rawatan yang digunakan namun masalah masih sama. lebih teruk jika masalah jerawat, jeragat semakin bertambah.


kulit cantik dengan shaklee

Saturday, March 9, 2013

Masalah hoo, masalah, tahu tak kita manusia biasa, akan ada masalah kekurangan kolagen. Hmm, bayangkan, tahu tak kenapa kita makin tua, kulit makin tak cantik, berkedut, kajian sains mengatakan kita akan kehilangan kolagen sedikit demi sedikit.


atasi masalah tua

Shaklee ada menjual EPO tetapi fungsinya lebih menyeluruh dari EPO...ia dipanggil GLA Complex (Gamma-Linolenic Acid). Alhamdulillah, hari ini, boleh share cerita tentang GLA, memang terbaik, sampai mak saya pun ambil GLA


masalah kesuburan

Monday, March 4, 2013

Biasanya ramai cakap tentang Kalsium untuk cegah Osteoporosis. Tapi ramai tak sedar tentang kepentingan Vitamin D, lagi lagi untuk kesihatan tulang yang baik. Hari ini saya akan bercerita sikit tentang manfaat vitamin D untuk badan kita.



Kenapa Vitamin D ?

Vitamin D boleh dianggap sebagai "kunci" yang membuka pintu kepada badan untuk membiarkan kalsium masuk Tanpa Vitamin D, badan anda tidak boleh menggunakan kalsium sangat baik, walaupun anda mendapat kalsium yang cukup dalam diet anda.

Dos Vitamin D ?

Dos yang tepat optimum harian Vitamin D telah tidak ditentukan, tetapi kebanyakan pakar mengesyorkan bahawa anda mendapat 400-800 IU Vitamin D setiap hari. Kurang daripada 400 IU setiap hari akan membuat anda daripada mendapat manfaat sepenuhnya daripada kalsium dalam diet anda. Lebih daripada 800 IU setiap hari mungkin berbahaya.

3 Sumber Vitamin D ?

Ada 3 cara yang sesuai untuk mendapatkan khasiat Vitamin D, antara yang biasa kita boleh buat ialah:

  1. Cahaya Matahari -Vitamin D terbentuk secara semula jadi di dalam badan anda selepas pendedahan kepada cahaya matahari. Kira-kira 15 minit di matahari setiap hari akan membuat semua Vitamin D badan keperluan anda.

  2. Makanan - Sumber makanan termasuk produk tenusu diperkaya Vitamin D, kuning telur, ikan air masin dan hati. Paling standard multi-vitamin mengandungi jumlah yang mencukupi vitamin D dan kalsium tambahan banyak juga mengandungi Vitamin D.
  3. Suplemen - terdapat banyak suplemen yang dikayakan dengan kalsium beserta vitamin D, khas untuk mereka yang sukakan kesihatan.


Peringatan

Jika anda tua, tidak mendapat luar kerap atau anda tinggal di Utara semasa musim sejuk, anda mungkin perlu mempertimbangkan tambahan jika mencukupi Vitamin D tidak boleh diperolehi daripada diet. Jika anda mengambil multi-vitamin atau kalsium tambahan yang mengandungi Vitamin D, pastikan bahawa pengambilan vitamin D anda daripada semua sumber tidak melebihi 800 IU.
Ramai yang bertanya pasal set Shaklee untuk weight loss. Ramai juga yang masih tak tahu yang Shaklee ada product untuk turun kan berat. Ingat Shaklee hanya untuk ibu menyusu sahaja. Product Khas Shaklee untuk menurunkan berat badan adalah CINCH SHAKE MIX


kurus dengan shaklee


Berjaya menurunkan berat badan merupakan satu idaman bagi semua orang. Malah paling seronok bila berat turun dengan cepat dalam masa yang singkat.Malah ada yang turun 5kg dalam tempuh 1 bulan. Diet yang ketat sehingga berat turun, pinggang, pinggul mengecil sememangnya mengembirakan.Tetapi tahukah anda disebalik kegembiraan itu akan tersirat kesan jangka masa panjang. 


bahaya diet tak terkawal


Kesan diet yang tidak betul

Antara kesan jangka masa panjang sekiranya diet yang diamalkan tidak betul  ialah:

1. Berat badan bertambah secara cepat

Cepat turun, cepat naik. Ini boleh berlaku kerana badan mengumpul kalori apabila berdiet. Diet intensif tanpa mengira pengambilan pemakanan mereka, badan membuat kekurangan vitamin dan mineral. Sehingga, apabila anda berpuas hati dengan berat semasa dan makan seperti biasa, tidak akan terkejut jika berat badan akan naik cepat. Sebaik-baiknya, 0.5 kg berat badan dalam seminggu. Jika ditotal, kira-kira 2kg sebulan. 

2. Kekurangan zat makanan

Kulit kering, gusi berdarah, wajah pucat, atau rambut gugur. Ini pertanda kalau Anda mengalami kekurangan zat makanan ketika berdiet. Jika dibiarkan, tubuh badan akan mudah terkena penyakit kerana sistem imunisasi tidak bekerja dengan baik. 

3. Haid tidak teratur

berhati-hati jika anda diet yang ketat dan mengambil pil diet, boleh memberi kesan buruk sistem kesuburan. Malah, diet anda menjejaskan fungsi organ dan kerja secara keseluruhan. Apabila perubahan diet dan aktiviti fizikal, badan hendaklah membuat penyesuaian. Termasuk hormon, kesan ovulasi tidak berjalan normal dan juga begitu tidak teratur haid

4. Mudah marah

Kemurungan cepat marah, tekanan, ketidakstabilan emosi, adalah kesan psikologi apabila anda melakukan diet yang ketat. Terutamanya jika taksub untuk mengurangkan berat badan. Berhati-hati jika anda rasa gembira apabila lapar dan bersalah apabila penuh. Ini tanda dari keadaan psikologi yang tidak stabil kerana diet. Biasanya, ini disertai oleh penurunan dalam keinginan seksual. Anda juga akan menjadi malas dan tidak cinta ghairah apabila diajak bersama.

Jangan terlalu obses

Apa jua jenis diet anda, pastikan secara yang betul. Pastikan senaman, nilai kalori makanan diambil kira. Begitu juga dengan makanan yang seimbang. Jangan terlalu obsess untuk kurus sehingga sanggup mengambil risiko turun berat 40kg dalam masa 6minggu ??? 1 bulan 20kg ?? Fikir-fikirkan la mana yang terbaik untuk tubuh badan anda.
Oklah, sempena dengan promosi Ostematrix ini, jom kita tengok sikit produk pilihan Shaklee Malaysia bulan ini, Ostematrix , bukan sekadar kalsium biasa, banyak manfaat dan kelebihannya.


kalsium shaklee

Saturday, March 2, 2013

Penting kah kalsium untuk wanita mengandung ? Jawapannya, memang sangat penting, sebab, wanita mengandungkan anak, sangat -sangat memerlukan kalsium. Bagaimana kalsium menyokong kekuatan tulang, begitulah juga fungsi kalsium untuk menyokong ibu mengandung ini.



Friday, March 1, 2013

Kira-kira tiga suku daripada remaja atau wanita mengalami kesakitan yang berkaitan dengan haid, laporan PubMed Kesihatan. Dysmenorrhea utama - senggugut - adalah disebabkan oleh pengecutan otot dalam rahim, yang merasa seperti kekejangan abdomen. Ramai wanita mendapati kelegaan ringan dari senggugut dengan mengubah diet mereka, dengan menggunakan vitamin suplemen atau membuat senaman seperti yoga dan tai chi. 4 Tips diet dibawah dapat membantu anda mengatasi masalah senggugut yang teruk.


diet untuk senggugut

1. Kalsium

Menurut satu kajian, meningkatkan pengambilan kalsium dapat membantu mengurangkan kesakitan haid. Cuba untuk mengurangkan senggugut secara semulajadi dengan menambah makanan yang kaya dengan kalsium dalam diet anda, seperti badam, kale, brokoli, oat, bayam dan kacang. Produk tenusu seperti yogurt dan susu, dan susu vegan berkubu dan jus juga sumber yang kaya dengan mineral. Dos yang disarankan pemakanan - atau RDA - kalsium untuk remaja adalah 1,300 miligram sehari; untuk orang dewasa, 1,000 miligram sehari. Kalsium sitrat adalah bentuk kalsium yang paling mudah untuk diserap. Dapatkan nasihat doktor anda sebelum mengambil makanan tambahan kalsium.

2. Minyak Ikan

Minyak ikan dapat mengurangkan keradangan secara semulajadi, dan ia adalah ciri-ciri anti-radang yang mungkin mengurangkan senggugut, menurut Pusat Perubatan NYU Langone. Satu kajian kecil menunjukkan senggugut pada wanita remaja dapat dikurangkan dengan mengambil makanan tambahan minyak ikan. Dalam kajian tersebut, wanita yang mengambil minyak ikan dilaporkan kurang sakit senggugut berbanding dengan kumpulan plasebo, yang tidak mengambil minyak ikan. Setelah kumpulan plasebo mula mengambil minyak ikan juga, mereka mengalami faedah yang sama. 

3. Magnesium

Dalam 2001, tiga ujian klinikal menunjukkan bahawa peningkatan magnesium adalah lebih berkesan daripada placebo untuk mengurangkan senggugut. Keperluan untuk ubat penahan sakit juga berkurangan dalam kumpulan magnesium. Mengambil magnesium selama tiga hari sebelum bermula tempoh anda juga telah didapati berkesan untuk mengurangkan senggugut. 

4. Ubah Diet Anda

Laman web Pusat Perubatan Maryland menunjukkan tabiat sihat untuk dapat mengurangkan senggugut. Kurangkan makanan bergoreng dan makanan yang dipanggang mengandungi lemak trans; sebaliknya, menggunakan minyak masak yang sihat seperti minyak zaitun. Makan makanan yang secara semula jadi yang tinggi dalam antioksidan boleh membantu melegakan kekejangan; ini termasuk semua jenis buah beri, tomato, lada loceng dan skuasy. Elakkan kopi, soda dan lain-lain minuman yang mengandungi kafein dan alkohol. Sebaliknya, cuba teh hijau yang tinggi dalam antioksidan. Minum banyak air untuk diminum; sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas air setiap hari ditapis.

sumber: livestrong