Posts

Showing posts from November, 2016

18 Makanan Pembakar Kalori

Image
Tahukah anda, terdapat banyak jenis makanan di dapur anda yang boleh digunakan sebagai makanan pembakar kalori bagi membantu usaha anda untuk menurunkan berat badan. Ia adalah satu kelebihan untuk membantu proses pembakaran kalori dalam tubuh.

Permakanan Untuk Pesakit Buasir

Image
RAWATAN BUASIR TANPA UBAT DAN PEMBEDAHAN YANG MENYAKITKANVIVIX SHAKLEE - Vivix Shaklee berfungsi untuk memperbaiki sel DNA yang menyerang sel tubuh kita dan meningkatkan kesihatan menyeluruh - (sangat disyorkan pilihan terbaik pesakit buasir tetapi tidak sesuai untuk ibu mengandung)



Berjaya Hamil Selepas 6 tahun Berkahwin. Cara Mudah yang Dia Laku Untuk Cepat hamil...

Image
Saya tunggu hampir 2 tahun ini kan pula 6 tahun saya dapat rasa tu betapa happynya bakal ibu ni.


23/09/2016 ---> Terjawab persoalan bakal ibu ini selepas 6 tahun.

Saya kongsikan coretan beliau sendiri.

____________________________________________________

Hai Tataba Group.. 👋🏻

Hari ni sy terpanggil utk berkongsi satu testimoni mengenai GLA Complex yg sy amalkan lebih kurang dlm setahun ni.

Sy mempunyai masalah hormon yg tidak stabil. Oleh itu tidak hairan jika usaha utk mendapatkan cahaya mata itu selalu gagal. Hampir 6 tahun perkahwinan, sy dan suami dipisahkan oleh jarak. Keinginan utk mendapatkan cahaya mata itu sangat tipis disebabkan oleh faktor jarak jauh dan tuntutan kerja masing2.

Sy sdh mula putus asa. Balik kampung pun jarang2 sdh sebab malas mendengar cemuhan org kampung. Malah ahli keluarga sendiri ada yg perli sy terang2an. Dlm hati Tuhan saja yg tahu betapa hancur kena cakap sy mandul.

Awal tahun tu sy mula ambil GLA Complex utk cuba kasi regular period sy. Niat asal bkn …

Makanan Tinggi GARAM Tingkat Risiko Serangan Jantung Angin Ahmar

Image
Tanpa garam makanan berasa tawar. Bagaimanapun, pengambilan garam yang tinggi dalam pemakanan, sebaliknya mendedahkan kepada risiko tekanan darah tinggi, angin ahmar, barah perut dan masalah pada ginjal.Ini disebabkan tahap garam yang terlalu tinggi menyebabkan tubuh menyimpan jumlah air yang banyak, sekaligus meningkatkan jumlah cecair dalam badan.

French Paradox

Image
Cerita hari adalah satu cerita merepek yang berlaku dia perancis sana,bila ramai saintis mendapati, kenapa orang perancis nih badan cantik sihat, walaupun diet diorang ni tak betul, makan gula tinggi karbo, tapi menten je. Benda ni dipanggil french paradox, memang gile.

8 Tips Kesihatan Minda

Image

SOPAK aka VITILIGO

Image
SOPAK atau dalam bahasa perubatannya vitiligo merupakan sejenis penyakit kulit yang membuatkan penghidapnya mempunyai kulit bertompok-tompok putih yang tidak mempunyai pigmen.
‘Kehadirannya’ dipercayai berpunca daripada masalah pigmentasi, yang mana sel-sel yang menghasilkan pigmen, iaitu melanosit, dirosakkan oleh auto antibody atau antibodi yang dihasilkan oleh pesakit itu sendiri.



Tanda utama penyakit ini ialah timbulnya tompok-tompok putih di atas kulit, tetapi ia juga boleh melibatkan kawasan yang mempunyai rambut atau bulu seperti kening, misai, bulu roma dan sebagainya, selain boleh menukarkan rambut menjadi putih.
Penyakit vitiligo ini tidak menyebabkan rasa sakit atau gatal.
Menurut Pakar Perunding Dermatologi Hospital Pakar Ampang Puteri, Dr. Mazlin Mohd. Baseri, kebanyakan kes yang melibatkan penyakit sopak ini sering berlaku kepada mereka yang berumur di bawah 20-an,
Namun, ia boleh ‘menyerang’ sesiapa sahaja tanpa mengira peringkat usia atau jantina.
Walaupun sopak bukan…

Tak Cukup Tidur MUDAH GEMUK !!!

Image
Nampak remeh tetapi kesan orang tak cukup tidur boleh jadi macam-macam kes. Terutama bagi kaum wanita, anda kena ubah gaya hidup yang lebih sihat dan menjaga waktu tidur demi si dia. Ok, jom bongkar akibat orang yang tidak cukup tidur.


8 Khasiat Tembikai

Image
Buah tembikai adalah antara menu berbuka puasa paling popular. Malah ramai betul yang sukakan jus tembikai sebagai minuman berbuka puasa mereka. Jom kita semak apa khasiatnya buah ini kepada tubuh badan kita.



1. MENCEGAH PENYAKIT ASMA Kandungan vitamin C dalam buah tembikai adalah salah satu nutrien yang dapat mencegah penyakit asma .
2. MENGAWAL TEKANAN DARAH Satu kajian yang diterbitkan oleh American Journal of Hypertension mendapati bahawa suplemen ekstrak buah tembikai mampu mengurangkan tekanan darah pada pergelangan kaki, tekanan darah brachial dan pantulan gelombang karotid di kalangan orang dewasa pertengahan umur yang mempunyai masalah kegemukan dengan prehypertensi atau hipertensi peringkat 1 dan ekstrak tembikai pula dapat memperbaiki fungsi arteri menjadi lebih baik. Diet yang kaya dengan lycopene pula boleh membantu melindungi daripada penyakit jantung.
3. MENCEGAH KANSER Sebagai sumber yang sangat kaya dengan vitamin C dan kandungan antioksidan yang tinggi serta antioks…

Ubat Resdung Yang Paling Mujarab

Image
Kira-kira 60% daripada penghidap resdung tidak perlu berjumpa doktor. Kebanyakan kes adalah disebabkan oleh jangkitan virus akan hilang dengan sendirinya. resdung mengambil masa 2 hingga 3 minggu untuk sembuh. Dalam lain kata-kata ketahanan resdung lebih lama daripada selesema.

4 Petua Tradisional Rawat Kencing Manis

Image
Penyakit kencing manis adalah antara penyakit yang kita sering ingin elakkan. Walaupun boleh mendapatkan rawatan doktor, tapi tidak ada salahnya jika kita mencuba perubatan secara tradisional pula untuk merawat kencing manis ini.



1. Daun sirih  Ambil 10 helai daun sirih dan lima ulas bawang merah. Rebuskan dengan dua gelas air dan sejukkan. Amalkan meminum air rebusan ini setiap pagi dan petang. 
2. Akar patawali  Ambil dalam dua inci akar patawali, tumbuk hingga lumat kemudian masukkan dalam air sejuk dalam setengah gelas. Tapiskan. Amalkan meminumnya setiap pagi dan petang. Ubat Kencing Manis
3. Kulit petai  Ambil batang pokok petai sebesar tapak tangan dan rebus dalam periuk. Biarkan mendidih sehingga air rebusan bertukar menjadi kehitaman. Minum sekali sehari sebanyak satu atau setengah gelas. 
Sekiranya anda menghadapi kesukaran untuk mendapat kulit pokok petai, bolehlah menggunakan buah petai sebanyak lima keping dan direbus sehingga empuk. Ambil air kira-kira setengah gelas da…

Diet Untuk Pesakit Tiroid

Image
Penyakit tiroid lebih kerap berlaku di kalangan wanita berbanding lelaki. Penyakit ini boleh berlaku semasa dan selepas kehamilan. Bagaimanapun penyakit ini selamat serta mudah dirawat jika diagnosis dan rawatan pada peringkat awal dilakukan.


Kelenjar tiroid Secara anatomi, kelenjar tiroid terbahagi dua, seperti rama-rama. Dua hormon dikeluarkan kelenjar ini iaitu hormon tiroksin (T4) dan juga triiodotiroksin (T3). Hormon ini mengawal metabolisme (pengeluaran tenaga) manusia. Jika tiroid tidak berfungsi dengan sempurna, ia memberi kesan terhadap aspek kesihatan, terutama berat badan, kemurungan dan tahap tenaga.
Dengan metabolisme tinggi, anda mungkin berasa panas dan sebaliknya. Jadi kelenjar tiroid membantu fungsi badan berjalan pada kadar selamat dan berkesan. Kawalan kelenjar ini dilakukan oleh kelenjar pituitari pada otak, melalui hormon perangsang tiroid. Apabila aras hormon tiroid tinggi, akan timbul penyakit hipertiroidisme dan jika aras hormon terlalu rendah, penyakit hipoti…

Darah Haid Tak Berhenti Lebih 15 Hari

Image
Tak pernah seumur hidup saya darah haid berlarutan lebih dari 15 hari.
Tiba-tiba bulan lepas darah saya tak mahu berhenti. Bahkan pada hari ke - 18, darah yang sepatutnya kering menjadi banyak semula.
Saya mula risau, ada fibroid ke? Atau cyst ke?
Atau, penyakit yang ramai wanita takut. Tak berani nak sebut

Batuk Kering Tuberkulosis Melanda Negara

Image
BATUK KERING TUBERKULOSIS TB SEMAKIN MEMBIMBANGKAN Korang semua pernah dengar tak penyakit TB ? dalam cerita p ramlee seniman bujang lapok, tah macam mana s kadarisman terbatuk batuk, mengadu sakit, director ahmad nifsu tanya dia ok ke tak ? Tah mcm mana dia kata dia kena TB . hahaha dari situ aku tahu first time penyakit TB, tapi tak tahulah dia punya bahaya tuh macam mana, sampailah bebaru government dah mula concern balik pasal TB

Keputihan teruk Sehingga berbau Busuk Dan Sebabkan Sukar Hamil

Image
Bagaimana Keputihan Mengganggu Kesuburan?

Bakteria atau kulat yang menyebabkan keputihan akan menyerap masuk ke dalam faraj seterusnya menyerang kawasan penghasilan ovum. Apabila kawasan atau kilang ini terganggu, sudah pasti ovum yang terhasil mempunyai masalah dari segi keabnormalan. Ovum yang tidak normal tidak akan mampu bertahan lama atau boleh dikategorikan sebagai cacat.







Yang keduanya, keputihan yang terhasil menyebabkan penyumbatan berlaku pada leher faraj. Sperma akan berhadapan kesukaran untuk menembusi leher faraj sekiranya terdapat keputihan yang banyak. Selain itu, kulat atau bakteria yang ada di sekitar faraj juga boleh mengganggu kualiti sperma yang memasuki faraj.

Tips Merawat Keputihan

1) Jangan sesekali terus menyarungkan seluar dalam anda sebaik sahaja selesai buang air besar atau air kecil kerana ia boleh menyebabkan jangkitan kuman.

2) Gunakan tuala wanita jenis pakai basuh (cloth pad) semasa datang haid kerana ia bersifat semulajadi dan bebas kimia.

Sekiranya an…

10 Sikap Positif Doktor Forrest Shaklee

Image
10 SIKAP POSITIF DR FORREST C. SHAKLEE YANG PATUT KITA CONTOHI
Hari ini Alhamdulillah, membuat sedikit pembacaan, penelitian dan perkongsian kepada pengasas Shaklee Corporation, pengasas kepada multivitamin tertua di dunia. Iaitu Dr Forrest C. Shaklee. 


Mungkin korang tak kenal, dan hayati siapa pengasa produk Shaklee nih. Mengenali pengasas produk nih sangat penting,  dia bukan je tinggalkan produk yang hebat , tapi cerita dia juga boleh dijadikan motivasi dan kehebatan untuk kita. Kalau kita rungkai satu satu, kita boleh kenal Dr Shaklee ialah:
1. TAK PUTUS ASA
Saat kelahiran beliau, bidan amerika tuh kata dia takda harapan, tapi dari dalam darah family shaklee, dia berjaya lawan semua tuh, walaupun mengidap tubercolosis, keluarga beliau percaya, dan tak putus asa berikan yang terbaik untuk beliau.
Sejak dia lahir, sampai dia besar, banyak perkara yang berlaku pada dia, ofis terbakar, investment rugi, dan paling tragik didiagnosis kanser. Tapi mamat nih jenis tak mudah putus asa, dia sen…

Anak Kerap Demam.Ingat Demam Biasa Rupanya Tanda Kanser ?

Image
Disangka hanya demam biasa namun selepas pemeriksaan dilakukan didapati ia adalah Febrile Neutropenia yang membawa kepada kanser tulang dan kini sudah berada di tahap empat.



Danish Aiman Baharuddin, 16, menderita penyakit itu sejak setahun lalu telah menjalani 13 kimoterapi dan hanya berbaki satu rawatan yang sepatutnya dilakukan 25 Mac lalu, namun atas faktor keadaannya yang semakin lemah baki rawatan itu tidak diteruskan.

Ibunya, Islah Zainul Abidin, 41, berkata, penyakit anak kedua dari tiga beradik itu dikesan tahun lalu selepas mengalami demam berterusan hampir sebulan dan terdapat benjol seperti cecair di dalam kepalanya.

Menurutnya, khuatir dengan keadaan anaknya itu, dia membawanya ke klinik sebelum merujuk ke Hospital Selayang.

“Kes anak saya kemudian dibawa ke Hospital Kuala Lumpur. Pembedahan buang buah pinggang dah dibuat selepas dikesan ada ketumbuhan di situ, tapi kesihatan dia terus merosot.

“Doktor maklumkan kuman dalam badannya terlalu aktif dan daya tahan badannya ta…

Pil CLOMID Tak Jamin Dapat Anak Kembar

Image
Clomid and Clomiphene Citrate ialah ubat kesuburan yang paling terkenal dan mungkin juga kerana ia adalah  yang paling kerap digunakan. Dianggarkan 30% dari kes infertiliti yang melibatkan masalah dengan ovulasi, menggunakan Clomid sebagai rawatan kesuburan.


Clomid adalah berbentuk pil menjadikan ia amat mudah diambil, murah dan berkesan dalam merangsang ovulasi. Clomid diambil oleh wanita yang sukar hamil terutamanya kepada pesakit yang berkait rapat dengan masalah ovulasi seperti PCOS dan juga kes di mana punca kesukaran untuk hamil tidak diketahui. Di samping itu, Clomid juga digunakan sebagai ubat perangsang untuk prosedur IUI (intrauterine insemination). Clomid bertindak dengan menggalakan pembentukan dan pertumbuhan foliker dalam ovari dengan harapan telur menjadi matang dan seterusnya akan berlakulah ovulasi.
Dos yang paling minima adalah 50mg sehari diambil selama 5 hari berturut2 iaitu pada hari ke 2 atau 3 sehingga hari ke 6 atau 7 kitaran haid seseorang wanita. Walaubagaimana…

Petua Lebatkan JAMBANG

Image
PETUA melebatkan Jambang
Menyimpan janggut adalah sunnah Rasulullah S.A.W. Diriwayatkan daripada Saidatina Aishah Radiayallahu Anha katanya Rasulullah S.A.W telah bersabda:


10 perkara dari sunnah perjalanan Nabi, mengandam misai, membiarkan janggut (yakni tidak bercukur atau mencabutnya), bersugi, memasukkan air ke dalam hidung (semasa mengambil air sembahyang) dan memotong kuku. Hadis riwayat Muslim.
Daripada Ibn Umar r.a berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Bezakanlah (jangan menyamai) perbuatan orang-orang musyrik, lepaskan (simpan) janggut kamu dan nipiskan misai kamu. Hadis riwayat Muslim dan al-Bukhari.
Daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah S.A.W bersabda:
Sesungguhnya orang-orang yang menyekutukan ALLAH membiarkan misai mereka dan mencukur janggut mereka, maka lakukanlah perbezaan daripada mereka dengan memanjangkan janggut dan menipiskan misai.
Hadis riwayat al-Bazzar dengan sanad yang sahih.
Petua Untuk Melebatkan Janggut dan Misai.
Petua 1: Ambil putih telur dan sapukan di…

Mati Manusia Kerana Gula

Image
Pepatah melayu ada menyebut, “Mati semut kerana gula”. Malah sering kita mendengar istilah dan ungkapan negatif tentang gula iaitu “Gula itu racun”, “Gula penyebab pelbagai penyakit kronik”, “Gula itu memudaratkan kesihatan”. Namun, sejauh mana bahaya gula ni terhadap kesihatan kita?



Sejarah Gula Menururt Ensiklopedia bebas, Wikipedia, bahan utama yang digunakan dalam pembuatan gula ialah tebu dengan tebu kuning dan tebu hitam yang biasa digunakan.
Dilaporkan kira-kira 107 buah negara menanam tebu untuk menghasilkan 1,324 juta tan gula. Negara pengeluar gula terbesar mengikut Wikipedia ni ialah Brazil, India, China dan Pakistan.
Batang tebu yang tebal menyimppan sukrosa. Secara ringkasnya, daripada air tebu yang kaya dengn sukrosa ini, gula dihasilkan.
Gula Itu Adalah Racun! Pada tahun 1929, Sir Fredick Banting, penemu bersama insulin (hormon utama mengawal metabolisma glukos dalam tubuh manusia) mendapati diabetes ialah penyakit lazin dalam kalangan pemilik ladang tebu warga asing d…

Kajian Dapati Lelaki Banyak Isteri Lebih Sihat

Image
Kajian Dapati Lelaki Miliki Isteri Banyak,Umurnya Akan Lebih Panjang Dan Sehat Selalu
Baru baru ini seorang pakar motivasi membuat kenyataan bahwa lelaki yang memiliki lebih dari satu isteri (poligami) umurnya akan lebih panjang dan lebih sihat.


Umum mengetahui bahwa perkataan poligami sangat sensitif dikalangan wanita terutama wanita melayu.
Mengulas kenyataan pakar motivasi tersebut mengemukakan pakta bahwa berpoligami memiliki peranan penting pada kesihatan dan umur seseorang.
Berikut penjelasannya.
Kajian yang dilakukan oleh Virpi Lummaa, seorang psksr motivasi Inggris dari Universitas Sheffield mengemukakan kenyataan itu dalam acara tahunan International Society for Behavioral Ecology di Ithaca, New York, Amerika Serikat.
Kajian itu menyimpulkan lelaki yang miliki isteri lebih dari satu dapat memanjangkan usia,kajian itu dilakukan kepada lelaki berusia 60 tahun yang berasal dari negara yang memiliki  140 orang yang beristeri lebih dari satu.
Beliau berkata rata rata usia lelaki yang mel…

Cara Terbaik Jaga Kebersihan

Image
BASIC-H : ASAS KEBERSIHAN DIRI, KELUARGA,MASYARAKAT ,AGAMA,BANGSA DAN NEGARA
Kalau korang baca tajuk ni mungkin korang rasa ianya seperti tajuk pidato untuk wakil daerah sekolah kebangsaan, tapi nak cakap, abg joe tak pernah join pidato, tapi debat bahasa melayu pernah lah juga , hahaha.


Ni kalau fakta pasal basic-H ni, memang powerlah, boleh buat buku, dan jual, masalah bukan buku tuh laku je, tapi boleh jadi novel. Bayangkan dalam novel tuh jadi drama, lepas tuh pelakon utama dia neelopah, hero abg joe tak nak fattah amin, tapi nak Mohd Khairul Amin, hhahhah.
KLASIK VS BASIC H2
Bila dok baca balik, formula awal dulu tahun 1956 dah ada pencuci nih, first ever biodegradable ciptaan dr forrest c shaklee. Ciptaan awal dia nih ada alkohol sikit. Tapi formula shaklee makin improve, jawabnya mereka buat supaya pencuci nih makin selamat untuk pengguna, dan mesra alam. Formula dia pun dari estrak kelapa dan jagung. Jadi dia bukanlah sabun biasa,  boleh buatkan surface tension air tuh berkurangan…

Dilema DARAH O

Image
Oang-orang dengan golongan darah O adalah orang yang istimewa, kerana mereka boleh mendonorkan darahnya kepada semua golongan darah lain, namun orang-orang dengan golongan darah O cuma boleh menerima darah dari sesama golongannya.

SHAKLEE Dan ALAM SEKITAR

Image
LIVING HARMONY WITH NATURE
ni falsafah dr forrest c shaklee masa mula mula dia buat produk Shaklee. Apa yang sebabkan kita kita kena hidup harmoni dengan Alam ? Kalau korang nak lebih faham lagi, pernah tak korang tertanya tanya soalan nih ? 
1. Kenapa negara kita ada hutan Simpan ?  2. Bahaya ke kesan  Rumah Hijau ? 3. Kenapa sesetengah pukat nelayan boleh rosakkan hidupan Laut ? 4. Kenapa sungai kita tercemar teruk ?  5. Cukup ke bekalan Alam nih untuk generasi akan datang ? 6. Adakah bekas yang kita buang boleh rosakan alam sekitar ? 


Rambut GUGUR Petunjuk Kanser PROSTAT

Image
TANDA BARAH PROSTAT ? LELAKI BOTAK 20-AN DIKATAKAN PETUNJUK AWAL RISIKO KANSER MASALAH rambut gugur sememangnya merunsingkan. Lebih mencemaskan lagi apabila masalah yang dianggap alah bisa tegal biasa dalam kalangan lelaki ini sebaliknya turut dikaitkan dengan penyakit lebih serius iaitu kanser prostat.
Inilah hasil kajian terbaru sekumpulan penyelidik Perancis diketuai Dr Philippe Giraud, penyelidik Hospital European Georges Pompidon di Paris. Kajian sejak 2004 dengan proses analisisnya memakan masa dua tahun, mendakwa lelaki yang mengidap kanser prostat, adalah dua kali ganda berkemungkinan menunjukkan tanda-tanda keguguran rambut atau botak seawal usia 20-an berbanding mereka yang tidak mengidap masalah itu.



MASALAH RAMBUT GUGUR  “Kajian mendapati, lelaki yang mula gugur rambutnya pada usia 30-an atau 40-an, tidak berdepan risiko kanser prostat sebaliknya mereka yang mula keguguran rambut pada usia 20-an mengalami risiko lebih tinggi mengidap kanser pada awal usia atau mengalami t…