Saturday, April 18, 2015

8 Tips Pencegahan Kanser Usus

Cerita tentang kanser usus ini memang ramai yang tak ambil peduli, berbanding dengan kanser payudara yang popular. Tapi, ianya memang penting, sebab , kalau tak jaga usus, habis rosak usus kita, dan paling tak best bila jadi kanser. Oklah, hari ini nak share sikit dengan korang tips penjagaan usus supaya tak kena kanser. blog macam biasa copy lagi.


tips kanser usus shaklee


1. Kerap Jumpa Doktor

Mendapatkan ujian saringan berkala untuk kanser kolon adalah cara yang tunggal terbaik untuk melindungi diri anda daripada penyakit ini. Ia boleh menangkap kanser lebih awal, apabila ia adalah yang paling boleh dirawat, dan membantu mencegah penyakit dengan mencari ketumbuhan yang tidak normal dipanggil polip yang boleh bertukar menjadi kanser.

Terdapat beberapa ujian saringan yang berkesan untuk kanser kolon. Ada yang mudah untuk dilakukan tetapi perlu dilakukan lebih kerap. Lain-lain adalah lebih terlibat tetapi perlu dilakukan kurang kerap. Yang ujian anda mempunyai bergantung kepada pilihan peribadi dan sejarah perubatan. Seorang doktor boleh membantu anda membuat keputusan.

Kebanyakan orang mula diuji pada umur 50. Mereka yang mempunyai sejarah keluarga kanser kolon atau lain-lain faktor risiko penting boleh memulakan ujian pada umur yang lebih muda dan diuji lebih kerap.

2. Mengekalkan Berat yang Sihat

Kecuali untuk merokok, apa-apa lagi menimbulkan risiko keseluruhan kanser lebih daripada berat badan berlebihan. Sekurang-kurangnya 11 jenis kanser yang berbeza telah dikaitkan dengan pertambahan berat badan dan obesiti, termasuk kanser kolon. Satu matlamat ideal adalah untuk berat sekitar apa yang anda lakukan ketika anda berumur 18 tahun. Realistik, jika anda telah menambah berat badan, gol pertama adalah untuk menghentikan berat badan, yang mempunyai manfaat kesihatan dengan sendirinya. Kemudian, untuk meningkatkan kesihatan yang lebih besar, perlahan-lahan berusaha untuk kehilangan beberapa pound.

3. Berhenti Merokok

Ia tidak perlu berkata lagi, tetapi tidak merokok adalah perkara yang tunggal terbaik yang boleh anda lakukan untuk kesihatan anda. Selain meningkatkan risiko penyakit serius seperti penyakit jantung, strok dan emfisema, merokok adalah punca utama sekurang-kurangnya 14 jenis kanser yang berbeza, termasuk kanser kolon. Jika anda merokok, berhenti merokok mempunyai manfaat sebenar, yang bermula sejurus selepas rokok terakhir anda. 

4. Aktif Bersukan

Sukar untuk mengalahkan aktiviti biasa. Ia mengurangkan risiko pelbagai penyakit serius, termasuk kanser kolon, dan menyediakan rangsangan mental yang baik. Apa-apa jumlah aktiviti fizikal adalah lebih baik daripada tidak, tetapi ia adalah baik untuk mensasarkan kira-kira 30 minit atau lebih aktiviti sederhana setiap hari. Pilih perkara yang anda menikmati, seperti berjalan pantas, berbasikal, menari atau berkebun.

5. Berhenti Minum

Alkohol adalah satu perkara yang menakjubkan apabila ia datang kepada kesihatan. Ia adalah jantung-sihat secara sederhana tetapi boleh meningkatkan risiko kolon dan kanser lain pada tahap yang lebih rendah. Jadi apa maknanya? Jika anda minum secara sederhana (sehingga satu minuman setiap hari untuk wanita, dua sehari bagi lelaki), ada kemungkinan ada sebab untuk anda untuk berhenti. Jika anda tidak minum, walaupun, tidak ada sebab untuk anda untuk memulakan. Peminum berat harus cuba untuk mengurangkan atau berhenti.

6. Kurangkan Daging Merah Yang Diproses

Makan daging merah terlalu banyak - seperti steak, hamburger dan daging babi - meningkatkan risiko kanser kolon. Dan daging yang diproses - seperti bacon, sosej dan bologna - risiko kenaikan lebih. Cuba untuk makan tidak lebih daripada tiga hidangan setiap minggu. Kurang adalah lebih baik.

7. Dapatkan Kalsium dan Vitamin D

Terdapat bukti yang baik yang mendapat cukup kalsium dan vitamin D boleh membantu melindungi daripada kanser kolon. Tembak untuk 1,000 hingga 1,200 miligram sehari kalsium dan kira-kira 1,000 unit antarabangsa (IU) sehari vitamin D. Beberapa kumpulan mencadangkan ujian bagi kekurangan vitamin D, terutamanya dalam mereka yang mempunyai risiko peningkatan tahap rendah, seperti mereka yang tinggal di bahagian utara negara dan juga orang tua, orang yang sangat berat badan berlebihan dan mereka yang mempunyai kulit gelap.

8. Pertimbangkan Multivitamin Dengan Folat

Multivitamin setiap hari adalah satu pemakanan yang baik polisi insurans yang juga boleh membantu melindungi daripada kanser kolon. Selain kalsium dan vitamin D, multivitamin mengandungi folat, yang telah ditunjukkan dalam banyak kajian untuk mengurangkan risiko kanser usus besar. Elakkan vitamin mega dos. 



Cabaran 31 Hari Mencari Cinta

27. Usus

6 comments:

  1. pemakanan mmg punca kpd byk penyakit . ikut mcm org dulu2 . byk mkn ulam dan daging , seafood segar saja ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh cetusan minda, kena makan banyak benda benda segar

      Delete
  2. Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.sebulan akan turun sebanyak 60 hinga 80 militer or 0.6 cm atau 0.8 cm.ubat saya.andai 4 cm sel ketumbuhan kanser.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah.

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm150 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
    ..
    .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

    Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi

    NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete
  3. ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN BOLEH DIUBATI :

    KANSER PARU-PARU
    KANSER USUS BESAR
    KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM
    KANSER PUNDI KENCING
    LEUKIMIA
    KANSER REKTUM/DUBUR
    KANSER TULANG
    KANSER OTAK
    KANSER OVARI
    KANSER HATI
    KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA
    KANSER PAYUDARA
    KANSER RAHIM
    KANSER PROSTAT
    KANSER PERUT
    KANSER PANKREAS
    KANSER PITUITARI
    KANSER KELENJAR LIUR
    KANSER VAGINA/FARAJ
    KANSER KULIT
    KANSER MULUT
    KANSER HIDUNG
    KANSER TIROID
    KANSER TEKAK
    KANSER TESTIS
    KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN
    KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU
    DAN LAIN-LAIN KANSER

    ReplyDelete