4 Tips Mudah Mengatasi Masalah Senggugut

Kira-kira tiga suku daripada remaja atau wanita mengalami kesakitan yang berkaitan dengan haid, laporan PubMed Kesihatan. Dysmenorrhea utama - senggugut - adalah disebabkan oleh pengecutan otot dalam rahim, yang merasa seperti kekejangan abdomen. Ramai wanita mendapati kelegaan ringan dari senggugut dengan mengubah diet mereka, dengan menggunakan vitamin suplemen atau membuat senaman seperti yoga dan tai chi. 4 Tips diet dibawah dapat membantu anda mengatasi masalah senggugut yang teruk.


diet untuk senggugut

1. Kalsium

Menurut satu kajian, meningkatkan pengambilan kalsium dapat membantu mengurangkan kesakitan haid. Cuba untuk mengurangkan senggugut secara semulajadi dengan menambah makanan yang kaya dengan kalsium dalam diet anda, seperti badam, kale, brokoli, oat, bayam dan kacang. Produk tenusu seperti yogurt dan susu, dan susu vegan berkubu dan jus juga sumber yang kaya dengan mineral. Dos yang disarankan pemakanan - atau RDA - kalsium untuk remaja adalah 1,300 miligram sehari; untuk orang dewasa, 1,000 miligram sehari. Kalsium sitrat adalah bentuk kalsium yang paling mudah untuk diserap. Dapatkan nasihat doktor anda sebelum mengambil makanan tambahan kalsium.

2. Minyak Ikan

Minyak ikan dapat mengurangkan keradangan secara semulajadi, dan ia adalah ciri-ciri anti-radang yang mungkin mengurangkan senggugut, menurut Pusat Perubatan NYU Langone. Satu kajian kecil menunjukkan senggugut pada wanita remaja dapat dikurangkan dengan mengambil makanan tambahan minyak ikan. Dalam kajian tersebut, wanita yang mengambil minyak ikan dilaporkan kurang sakit senggugut berbanding dengan kumpulan plasebo, yang tidak mengambil minyak ikan. Setelah kumpulan plasebo mula mengambil minyak ikan juga, mereka mengalami faedah yang sama. 

3. Magnesium

Dalam 2001, tiga ujian klinikal menunjukkan bahawa peningkatan magnesium adalah lebih berkesan daripada placebo untuk mengurangkan senggugut. Keperluan untuk ubat penahan sakit juga berkurangan dalam kumpulan magnesium. Mengambil magnesium selama tiga hari sebelum bermula tempoh anda juga telah didapati berkesan untuk mengurangkan senggugut. 

4. Ubah Diet Anda

Laman web Pusat Perubatan Maryland menunjukkan tabiat sihat untuk dapat mengurangkan senggugut. Kurangkan makanan bergoreng dan makanan yang dipanggang mengandungi lemak trans; sebaliknya, menggunakan minyak masak yang sihat seperti minyak zaitun. Makan makanan yang secara semula jadi yang tinggi dalam antioksidan boleh membantu melegakan kekejangan; ini termasuk semua jenis buah beri, tomato, lada loceng dan skuasy. Elakkan kopi, soda dan lain-lain minuman yang mengandungi kafein dan alkohol. Sebaliknya, cuba teh hijau yang tinggi dalam antioksidan. Minum banyak air untuk diminum; sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas air setiap hari ditapis.

sumber: livestrong

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Suami Suka Berdengkur ? WAJIB Baca Ini Kalau Sayang Suami

Tanda-tanda awal kanser payudara

Tidur Lambat Punca Hati Cepat Rosak